- Project Runeberg -  Biskop N.F.S. Grundtvigs Levnetsløb : udførligst fortalt fra 1839 / 2 /
389

(1882) [MARC] Author: Hans Brun
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fra 1861 til 1872 - I „den kristelige Lys-Sag og Livs-Sag“ mod Biskop Martensen og Flere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I nden kristelige Lys-Sag og Livs-Sag" o. s. v. 389
den nyeste Dogmatik, dog herefter komme selv Irene
næus forbi paa Vejen til det aandelige Jerusalem i
Apostlernes Samfund. Med Hensyn til Spydigheden
om „Hanegal" og nye Bebudelser" hos Grundtvig, minder
han, hvem Spotten dermed ogsaa fra andre Skriftkloge
end Biskop Martensen var noksom bekjendt, om Høv e ds
man den i 2den Kongernes 7, som, da Profeten Elisa
spaaede om den gode Tid midt i det ud hungre de og^
belejrede Samaria, vovede at sige: Om Herren gjorde
Vinduer paa Himlen, mon dette Ord kunde ske?" Og
Profeten sagde: Se, du skal se det med dine Øjne og
ikke æde deraf". Grundtvig kvad:
Eii jødisk Høvedsmand
Udfritted Lefte-Skjalden;
Hvorledes og hvordan
Er Lykken himmelfalden?
Guds-Lykken paa sin Vej
Han saa men smagde ej.
Det times kan endnu
Med Hevedsmænd i Norden,
Som ej det randt ihu,
Guds Søn er end paa Jorden
Og skaber med et Ord
Sit Himmerig paa Jord*’.
De, som slaar ind paa Troens og Haabets og*
Kjærlighedens den levende Vej, som Grundtvig anbefalede,
naar de under Daaben hører og følger Ordet: Tror du
paa Jesus Kristus Guds enbaarne Søn, Vorherre? da
tror de selvfølgelig paa den med Ordet tilstedeværende
Kristus selv, thi hvad kunde det nytte at tro paa en
Ordskygge af ham? Det er jo Tro paa ham selv, der
spørges om, og han maa da i Ordets Aand, i den
Helligaand, som ikke taler af sig selv, men tåger af
hans, staa aandelig for Troens Øje, selv om Øjet paa
mange Maader er omtaaget nok, men da er han, den
levende Guds Søn, som han møder i Troes-Ordetr
avlet og født, pint, korsfestet, død og begraven, nedfaren,
opstanden og himmelfaren, de Levendes og Dødes Dommer,
da er han i Troes-Ordet sandelig andet end en Hob
«Sætninger", som man baade i Danmark og Norge
har skrevet, da staar han i Ordet for Troen som dens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:49:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/brunnfsg/2/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free