- Project Runeberg -  Anteckningar om Göteborgs äldre teatrar / Band 1. 1690-1794 /
119

(1896-1900) [MARC] Author: Wilhelm Berg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

stallmästare Otto Bruse, riddarhussekreteraren
Bungen-crona, assessor Olof Malmgren och andra bidrogo att gifva
umgängestonen prägeln af en, till och med under denna
tid ovanlig qvickhet och iinhet; detta kotteri gaf äfven
teatraliska föreställningar hos Schröderheim på Järfva.

Men det var icke blott de tongifvande kretsarne i
hufvudstaden som följde hofvets exempel; smaken för
sällskapsteatern utbredde sig äfven till landsorten, och
man finner i Hwad Nytt? hur konungens födelsedag, den
24 Jan. 1778 firades genom dylika tillställningar i t. ex.
Vexiö. En brefskrifvare från denna stad berättar:

»Om aftonen kl. 6 upfördes på Gymnasium en Opera af
adeln, hwars ämne war: En fredsälskande konungs företräde
framför en Segervinnare; det lärer icke undfalla Min Herres
upmärksamhet at wid detta glada tilfalle en Opera, som något
bland de svåraste, men tillika wackraste stycken för Theatern,
blifwit i Wexiö upförd, helst därtil fordras en kännedom och
insigt, som i en aflägsen lands-ort ej gerna kan wäntas, men
då man tillika försäkrar, at werkställigheten däraf öfwerträffade
allas förmodan, lärer Min Herre åstunda närmare känna
densamma».

»Sjelfwa Operan, med alla sina åtföljande decorationer och
poesi är författad af Cornetten von Nackreij, och musiquen, dels
ny, dels lånt af de bästa Swenska och Franska Operor, war
sammansatt af Herr öfversten och Riddaren Drake, samt
öf-werstelöjtnanten och Riddaren Gref Mörner, under hwilka herrars
inseende den äfwen exeqwerades. Rollerna spelades med både
behag och styrka; de swåraste men wackraste stycken af
Musiquen ägde så lyckliga kännare, at de näpligen på något
annat ställe kunnat exeqveras, hwarken med mera konst eller
behag[!]. Balletterna, decorationen och klädnaden gaf detta
skådespel en lustre, som borde tillhöra dagens glädje».1

Det var att förutse, att Göteborg icke skulle blifva
efter i denna täflan att tillegna sig det som ansågs vara
umgängeslifvets finaste krydda, och i sjelfva verket
föregick man i detta fall sjelfva hofvet, ity att man här i
staden redan i början af 1775 uppförde på
sällskapsteatern de Bellov’s tragedi i 5 akter på vers Gaston et
Bayard1 2 samt efterspelet Silvain, båda naturligtvis på
franska.

De som i Göteborg ställde sig i spetsen för dessa
nöjen voro familjerna Claes Alströmer och John Halt. Lik-

1 Hwad Nytt? Hwad Nytt? 6/2 1778.

2 För första gången spelad i Stockholm den 13/s 1801 i J. D.
Valerii öfversättning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwgbgteat/1/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free