- Project Runeberg -  Handbok i Musikens Historia från Fornverlden intill Nutiden /
129

(1862) [MARC] Author: Carl Vilhelm Bauck
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nyare Historien - Italienska Operan i Tyskland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

der han i en mörk verkstad måste hela dagen stöta
glas, som på den tiden brukades till lödning. Hans
bön att slippa detta göromål, inbringade honom
endast en skarp aga och ett ökadt arbetsqvantum. I
sin förtviflan flydde han hem, der han icke blef väl
emottagen. Till straff för sin förbrytelse måste han
nu vakta boskapen på faltet, men detta gjorde han
med glädje, emedan han fick vistas i den fria naturen
och ostördt öfverlemna sig åt sina fantasier.
Omsider tilläts han följa sin älsklingsböjelse, och nu
studerade han me^ all kraft, för att en gång kunna ernå
en skolmästareplats, hans dåvarande högsta ideal. En
svensk musiker i Dresden, vid namn Weström,
medtog honom till Italien, hvilket fadren, som hade de
svartaste föreställningar om detta land, efter någon
motsträfvighet tillät, sedan ynglingen vid sjuåra
krigets början af en preussisk underofficer blifvit
pressad till skeppsdragning och dervid nästan släpat sig
till döds. Weström, som studerade hos Tartini i
Pa-dua, höll den unge Naumann mera som sin betjent
än som sin elev; men denne bad Tartini, att stående
vid dörren få afhöra lektionen, hvilket så rörde
mästaren, att han upptog honom till sin lärjunge. Nu
studerade Naumann komposition och kontrapunkt i
flera år dels hos Tartini, dels hos Pater Martini i
Bologna, samt uppträdde derefter med stort bifall i
Venedig såsom operakomponist. Omsider återvände
han till Dresden, der han erhöll en fast ställning
som kyrkokomponist, ehuru han äfven sedan flera
gånger besökte Italien. År 1776 kallades han af
k. Gustaf III till Stockholm, der han
reorganiserade kapellet, och skref operan Amphion. Under

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:53:57 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bwmuhist/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free