- Project Runeberg -  Från Fyrisån till Capris klippor /
257

(1931) Author: Ellen Lundberg-Nyblom
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Italia la bella.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

punkter av världen, där den gamla kulturens och konstens
skatter finnas hopade som i ett smyckeskrin. Det måste ligga
något förlamande i känslan av att veta, att det allra bästa
finnes inom räckhåll som ett ständigt memento eller ett slags
stum klagelse.

Varje tid har naturligtvis sina konstideal och sitt speciella
sätt att se livet. Men det tomma och banala måleri, som
under senare perioder florerat i Italiens konstliv, väcker ens
undran. Ett och annat namn stiger ju mot höjden likt en
alptopp – som Segantini, Michetti, Tito och några andra,
men medelnivån hos den modärna italienska konsten har
vissa tider hållit sig ofattligt låg. Om Boccaccio berättas,
att han länge hade ett porträtt av Dante, som han
dyrkade, infällt i sin skrivpulpet. Var gång han öppnade den
för att arbeta, och hans ögon mötte den »gudomlige»
skaldens bild, överfölls han av ett så tröstlöst missmod, att han
var ur stånd att åstadkomma något av värde. Men så en
dag tog han sitt parti och förstörde bilden; därefter andades
han friare och var åter sig själv.

Ja, något sådant kan ju låta sig göra, när räddningen
hänger på ett enda litet porträtt, som »haefter den Tanke
som vide vil gaa». Men att förstöra många seklers kultur
och konst i hopp att därmed bli i stånd att frambringa något
av högre konstnärligt värde, skulle ju vara ett tämligen
omöjligt, för att icke säga ruskigt, företag. Och tänk, om det
sedan inte hade effekt!

Men faktum är, att i Florens modärn konst nära nog
inte existerar för en. Någon enda utställning påminner en
om den, då däremot de s. k. »konstsalonger» utefter Arno,
där en del modärna alster, målning och skulptur, exponeras

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:21:51 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/caprikli/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free