- Project Runeberg -  Carlstads Stifts Herdaminne / Första delen /
29

(1845-1848) [MARC] [MARC] Author: Johan Hammarin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

erkände både att de kunde trolla och att de gjort
Påskfärder till Bllåkulla, Elin till och med tillstod, att hon
haft köttslig beblandelse med hin Onde, Tidehvarfvet var
emedlertid så långt framskridet i upplysning, alt ingen af
dessa käringar bluf afrättad, utan de dömdes till i isslit—
ning och kvrkoplikt. I nådig skrifvelse af den 17/1 1722
förklarar Kongl, Maj:t, att af undersökningen ses, att detta
oväsende icke ringa härflutit deraf, att enfaldigt folk voro
i sin christendom mäkta svage och okunnige. Hade Kongl.
Maj:t i nåder tillagt, att den Commission, som varit
nedsatt att härom ransaka, icke var hvarken klokare eller
kunnigare, sä hade dermed trolleri och Blåkullafärder
varit både förklarade och försvundne.

Af Religions-tvister och Secter bar Stiftet föga varft
oroadt. Länge qvarvar dock i Wermeland vidskepelser
från hedendomen och isynnerhet vördnaden för Thor,
som der lär varit nitiskt tillbedd, och kanske ännu icke
är sä helt och hållet förgäten. Thorsdagen anse der
månge för en betydelsefull dag, och isynnerhet skyr man
att på den, sedan solen gått ner, företaga några
bullrande arbeten. Under det Wadsbo var med Stiftet förenadt,
hade man der företagit sig att fira Catholska Helgdagar;
Invånarna varnades derfar i en skrifvelse från Kongl.
Majlt af don 12/8 1596. Uti Frändefors Socken yppade sig
några Religionsvillfarelser, bvarom Kyrkoherden derstädes,
Erland Rosell, ingaf till DomCapitlct berättelse d. 17/8 1741.
Allvarsammare var det så kallade Läseriet, som ifrån
Bohuslän inkom i Vestra Dal omkring 1820 och
isynnerhet i Ferglanda Socken ficks många anhängare. Det
å-Stadkom der i början mycken söndring och split. Barn,
som ansågo sig rörda af andan eller, som de kalla det,
väckte, ville ej mer lyda sina föräldrar, som icke voro
det; tjenstehjan förhäfde sig öfver husbönderna, och
makar, som voro af olika Religionstankar, sammanlefde i ett
dagligt helfvetc. Sedan denna olyckliga söndring varat
några år, återfördes småningom lugnet. Visserligen är
Läserict, isynnerhet i Ferglanda Socken, allmänt utbredt;
men Läsare och icke Läsare lemna nu mera iivarandras
ofvertygelse i frid. Drn hatfulla spänningen emellan dem
är alldeles upphörd. Läsare, långt ifrån att, som
förr, ströfva omkring och söka att göra Proselyter, inlåta sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Oct 6 02:50:24 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/carlstadsh/1/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free