- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Første Del 1923 /
168

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

168-

Christiania teater, hilser Bjørnson dette stykke velkommen
som et verk, der gir løfte om et stort og festlig følge.
«Ti en aften som den i torsdags vil Henr. Ibsen gi os
mange av.» Bjørnson er nærmest henrykt over, at stykket
ikke saa meget er dramatisk som lyrisk. Han sier: ««Gil«
det paa Solhaug» har næsten alt at undlate for at bli et
dramatisk arbeide, en hel herlighet av lyrik at slaa ihjel.
Men man føler godt, at det vil Henr. Ibsen aldrig gjøre.. .
Han kjærer sig litet om at kaldes en god dramatiker. . . .;
et feslot for alle sine sagn og sange er det, han søker i
scenen.» Stykkets vers «er blandt de skjønneste, mest vel«
klingende, som er skrevne paa norsk.» .... «Ihvorvel alt
staar for os i et yderst indtagende totalbillede, stiger dog
anden akt frem av det hele, naar tanken dvæler ved det
litt nærmere. Likefra den fine scene, hvor de gaar to par
og samtaler hver for sig .... og like til den ypperlige ut«
gang .... staar det for os saaledes, at vi aldrig kan glemme
det. — Man kan si, at det hele er et stort musikstykke. . . .»
— Bjørnson tænker sig, at stykket er blit til saaledes, at
personerne er steget frem for digteren av den gamle kjæmpe«
vises versemaal. Ibsen «blev, drømmende, som han er, for«
elsket i dette versemaal; det veg og det kom; det lokket
og det bølget, og litt efter litt begyndte tanker og sange,
figurer og scener at stige frem derav».

Det fortælles, at Ibsen takket for denne og en senere
velvillig artikel med de ord: «Nu har vi da endelig faat
en kritiker!» Hvortil Bjørnson svarte: «Ja, men jeg vil
ikke være kritiker!»1 — Saa litet kjendte de to digtere
hinanden dengang. Bjørnson trodde, at Ibsen fremfor alt
var en drømmende lyriker, og Ibsen mente, Bjørnson
skulde bli kritiker.

Av en følgende artikel av Bjørnson om det samme
stykke kan vi se, at han uvilkaarlig saa det mot tidens
praktisk«prosaiske aand som motsætning og bakgrund.
Bjørnson digtet uvilkaarlig stykket om i retning av en
motvegt mot «vor superforstandige tid». I sine artikler i
«Morgenbladet» (mars 1856) tok han Ibsens stykke kraftig
i forsvar mot de to andre Kristiania«blades knusende kritik.
«Hele forstandighetens folkefærd,» sier han, «hadde i an«
ledning av Ibsens verk forløpet sig kostelig. De «super«
forstandige» kritikere kan til dagligdags fælde en ikke
ueffen dom over kunst ved hjælp av et opkonstruert regel«

1 Meddelt av J. E. Sars.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/1-1923/0180.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free