- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Første Del 1923 /
248

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248-

Enkelte kritikere har fundet dem paafaldende sent ut»
viklet. Det ny»franske drama og tildels endog det dan»
ske (isaer gjennem Hostrup) stod næsten færdig med sin
dramatiske nutidsskildring, da vore dramatikere begyndte.
Især det franske hadde, gjennem Augier og den yngre
Dumas, faat et stort forsprang. Og de fleste andre land
hadde faat sin realistiske nutids»roman. Men mon det ikke
kom det ny»norske nutidsdrama og den ny»norske nutids»
fortælling tilgode, at de hadde hat en lang nordisk
ungdom? Man vil finde noget av denne ungdom igjen
i «Vildanden» og «Rosmersholm», som i «Over ævne»
eller i «Paul Lange og Tora Parsberg». Noget av poesien
i «Synnøve» og «Arne» lever videre i «Støv» og «Det
flager» som i «Paa Guds veie», «Mors hænder» og «En
dag» og gjør disse fortællinger saa vidt forskjellige fra den
samtidige europæiske realisme.

Naar vi helt er kommen ut over den snævre og dog»
matiske «realismes» og «positivismes» tid, tror jeg man vil
sande, at det var en lykke for den ny»norske menneske»
skildring, at den blev til under en strømbrytning
mellem realisme og romantik, som begge satte sit
præg paa al Bjørnsons og Ibsens følgende digtning. Efter»
virkningerne av de historiske vilkaar, hvorunder den nye
digtning kom til frembrud, kan følges helt ned til de to
digteres alderdom. I Bjørnsons skuespil om Undine»skik»
kelsen, likesom i Ibsens fremstilling av «Fruen fra havet»,
eller av Solness og Hilde, svæver der over den psykolo»
giske nutids»realisme en hildring av eventyrlig, sagnagtig
fantasi.

At baade Bjørnsons og Ibsens digtning er bygget i to
etager — saga» eller sagn=digtning og nutids»digtning — vil
vel komme til at utgjøre noget av deres varigste trylleri.
Menneskene der ovenpaa, nutidens mennesker, er likesom
barn av dem der nedenunder; de synes at ha tilbragt sin
barndom dernede. Nora Helmer, som venter paa det vid»
underligste, eller «vildfuglen» Hilde maa ha været over»
spændte romantikere som barn. Adolf Sang og hans hustru,
eller Elias og Rakel i «Over ævne», har noget av den
samme poetiske naturfølelse som Thorbjørn og Synnøve
eller Arne. Ella i «En dag» eller Ragni «Paa Guds veie»,
Leonarda og Tora Parsberg har i sin natur noget av den
samme sangfulde lyrik som Synnøve og Fiskerjenten. Disse
menneskeskikkelser vil ikke falde for den realistiske peri»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/1-1923/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free