- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Første Del 1923 /
259

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

259-

samme Aalls samt P. A. Munchs og den danske N. M. Pe«
tersens oversættelser av islandske ættesagaer, og endelig
Asbjørnsens og Moes samling av «Norske folkeeventyr»
(1842—43) tillikemed Landstads folkeviser drog ialfald fore«
løbig det ny«norske drama bort fra den franske nutids«
komedies veie. Naar nynorsk drama og fortælling i 1850«
og 60«aarene blev saavidt forskjellige fra den samtidige
franske litteratur, trods al paavirkning fra denne, kom det
for en stor del av, at vore nationale digtere forefandt an«
dre nationale opgaver og forarbeider.

V.

Den som forsøker at faa et overblik over, hvad den
ny«norske menneskeskildring skylder den forutgaaende na«
tionale romantik, kunde fristes til at beklage, at Ibsen og
Bjørnson ikke kom et aar tidligere til hovedstaden. Hvis
de var kommet derhen i begyndelsen av 1849, mens endnu
den norske kunsts emigranter var hjemme paa besøk, vilde
vore to digtere med ett slag ha faat et uforglemmelig ind«
tryk av Norges nye romantiske kunst. Den 28de mars 1849
hadde de forskjellige grupper av national kunst hat sin
første i fellesskap feirede høitid, — malerkunstens og
musikkens og poesiens trefarvede fest. Tre ganger maatte
den forestilling paa Christiania teater gives, hvor malerier
av Tidemand og Gude blev fremstillet i levende tablaaer,
sammen med musik av Ole Bull og Halfdan Kjerulf
og digte av Welhaven, A. Munch og Jørgen Moe.1
En syvstjerne av norske kunstnere hadde et øieblik tindret
sammen for atter at spredes i rummet. De kunstnere, hvis
uttryksmiddel var et verdenssprog, malerne og musikerne,
reiste atter til utlandet; men ikke uten at efterlate et lysende
spor av sit besøk i hjemmet. Den 2den januar 1850 blev,
som før nævnt, Ole Bulls teater, den første norske scene,2
aapnet i Bergen med «Den vægelsindede» av Holberg og
et forspil, hvori den norske folkeaand i en ung kvindes
skikkelse blev utløst av fjeldet, hvor hun hadde været
fange, av en vinget genius (den nye kunst). Intet træk i
den ny«norske kunsthistorie er mere tiltalende end dette,

1 T. Blanc, Christiania theaters historie.

2 T. Blanch, Norges første nationale scene.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/1-1923/0271.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free