- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Anden Del 1923 /
92

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

92

Hver ny tid og hver ny historisk digter faar uvilkaarlig
de sider av fortidens liv til at vokse frem, som de selv
har bruk for. Ogsaa dette synspunkt kan man se at
Bjørnson hadde øie for i sit forsvar for Oehlenschläger.
«Denne digter,» sier Bjørnson, «har i sine bedste tragødier
ikke løftet paa nogen figur, som ikke har den rette be»
tingelse i hans egen karakter og derifra skaper sig selv,
saadan som det gaar til, naar man i sandhet digter». —
Denne uttalelse stemmer med nogen av Ibsens senere
ytringer om sin egen kunst, og med den nyeste tids
literaturspsykologi.1 Og den viser, at det ikke var for
intet, at Bjørnson hadde begyndt sin løpebane som
kritiker. Av alle hans literatur»artikler tilsammen, like fra
den første i 1854, kan vi se, at det var stof i ham til en
psykologisk kritiker av rang; og at han med al sin umid«
delbarhet har hat en sjelden evne til at tænke klart over
sin kunst.

Hvad Bjørnson beundrer og elsker hos Oehlenschläger
er dette, at han har gjort store tiders mennesker levende
i vor bevissthet. «Trods overdrivelsen, sentimentaliteten
har ingen naad saa høit som han i beskuelsen av de
gamle helte. Han har dem vel ikke altid dramatisk nær»
værende; men han har dem som Karl den tolvte over den
sovende Tordenskjolds hode: bleke, høie, med bart
hode henne i den ildrøde aftenluft» ... — «Hvem av
os tør benegte, at Oehlenschläger er den, som nærmest av
alle har lært os om vore forfædre, lært os saaledes, at vi
siden er stormet ut over al historie efter mere belærelse?
. . . Sagaen hadde været min første morskapslæsning, og
igjennem flere aar min eneste; og dog var Oehlenschläger
straks, og gjennem alle aar, like til de fire«fem sidste, mit
fulde store uttryk for alt, som sagaen gjemte», — like
siden den dag, da han hadde læst et litet stykke av
«Hakon Jarl» høit paa skolen, «blek av begeistring».

Den unge forkjæmper for et norsk drama vilde ikke
avsætte Oehlenschläger og den danske guldalders digtning.
Han vilde bygge videre paa dens grundlag, likesom paa
norsk og europæisk forarbeide. Av og til kunde vel
ogsaa Bjørnson komme med et utfald mot det danske
dramas mestere, som naar han i en kritik fra 1855 hadde
sagt, at «Oehlenschlägers stykker er et eneste stort dekla»

1 T. eks. i prof. Vilhelm Andersens fortrinlige verker om Oehlen»
schläger og Paludan»Müller, for alene at nævne et par eksempler.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/2-1923/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free