- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Anden Del 1923 /
107

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

107

øie for vanskeligheterne ved at underholde et norsk teater
utenfor hovedstaden; men ogsaa en grei plan til løsning
av denne vanskelighet. Det vesten» og nordenfjeldske
Norges hovedbyer maatte forene sig om et fælles norsk
teater paa omgang. Selve det bergenske teaters kunstne*
riske interesser krævet en saadan forening. Det gjælder,
sier Bjørnson, at «skaffe skuespillerne den fornødne stu»
dietid, som man aldrig opnaar i Bergen, men først naar
man kan gjøre til nyt paa det ene sted, hvad der er blit
gammelt paa det andet, kort ved at skifte publikum».
Ellers maa skuespillerne slite sig ut med altfor hyppig
rolle»bytte, da en liten by er færdig med et stykke efter
nogen faa ganges opførelse og derpaa kræver et nyt
stykke. Bjørnson foreslaar tilslut, at man skal spille «to
vintre i Bergen, den tredje i Trondhjem, og foraaret paa
det sted, hvor man ikke har tilbragt vinteren».

Hadde de to nævnte byer dengang kunnet enes om et
teatersforbund, er det ikke usandsynlig, at man hadde
kunnet undgaa den katastrofe, som fire aar senere ramte
Bergens teater. I december 1862 saa bestyrelsen sig
nødsaget til at opsi samtlige kunstnere og funktionærer, og
den 17de mai 1863 gav Bergens første nationale scene sin
sidste forestilling. Bergen hadde ved hjælp av en række
talentfulde og tildels geniale skuespillere og ved hjælp av
geniale igangsættere — Ole Bull, Ibsen og Bjørnson —
brutt veien for en national norsk scenekunst- Men Ber*
gens publikum oplevet atter og atter den skuffelse at se
de mest begavede skuespillere utvandre og flytte til hoved*
staden. At Bergens norske teater under disse omstændig*
heter ofte led nød og for en række av aar maatte stanse
sin virksomhet, er ikke forbausende. Det forbausende er
snarere, at Bergen især i løpet av de to første aartier efter
1850 kunde stille atter og atter nye glimrende sceniske
rekrutter paa benene i de avgangnes sted. Bjørnson søkte
her, som ellers, at gjøre det bedst mulige ut av de givne
vilkaar. For Bergens teater maatte opgaven ialfald fore*
løbig bli den at være det nye Norges «teaterskole»,
som han kaldte det; altsaa det sted, hvor de unge, sceni*
ske begavelser fik sin grundlæggende utdannelse, og hvor
publikum i det mindste fik høste førstegrøden av deres
talent. Men skulde denne opgave løses, maatte Bergen
indgaa teater*forbund med Trondhjem, forat de unge
skuespillere kunde faa tid til at «hvile ut i sine roller».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/2-1923/0117.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free