- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Anden Del 1923 /
159

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

159

arbeidet for et nyt norsk drama, fremført paa scenen av
norske skuespillere. Det var for Norges hovedstad en
leilighet, som aldrig senere kom igjen. Men hvad der
kom igjen, var det uutslettelige indtryk, som begge digtere
nu og i de følgende aar mottok av det norske borger«
skaps ledere. Det kom igjen i en lang række verker, fra
Bjørnsons «Sigurd Slembe» og Ibsens «Kjærlighetens
komedie» og «Brand» til den store række av nutids«
dramaer og fortællinger, som begyndte med «En fallit»
og «Redaktøren» og «Samfundets støtter».

Ikke mindst Henrik Ibsen, som var flyttet fra Bergen
til Kristiania sommeren 1857, mot slutningen av en øko«
nomisk opgangstid, men i hovedstaden kom til at opleve
en række av syv magre aar (sommeren 1857 til vaaren
1864), led i denne tid under et tryk, som satte græm«
melsens dype turer i hans digtning, men ogsaa gav den
en vældig indignationens drivkraft, som av og til blev
fornyet ved friske indtryk hjemmefra, i syv og tyve
utlændighetens aar (1664—1891)! Vil man forstaa den
eiendommelige ny«norske form av det «borgerlige drama»
og i det hele den norske skildring av nutidens borgerlige
samfund, er det nødvendig at lære det miliø at kjende,
hvorfra de nye menneskeskikkelser blev hentet frem. Et
billede av dette miliø, og dets mentalitet, saaledes som
Bjørnson og Ibsen oplevet det i fællesskap, vil vi faa ved
at følge de meningskampe, som knytter sig til dannelsen
av Reformforeningen og av det nye norske selskap. Til
en viss grad vil vi faa et lignende glimt av personerne,
som det vi hos Ibsen og Bjørnson faar gjennem den
dramatiske dialog: de stridende parter skildrer sig selv
gjennem ord«skifte. Men selvfølgelig vil denne fremstil«
ling, som er et utdrag av selve livets handling, savne
digtningens idealiserende forkortning. Den eneste erstat«
ning er den, at i en del av dette replik«skifte er vore to
største menneskeskildrere selv med paa scenen, — i den
historisk merkelige tid, da de begge i fællesskap tilbød
den norske hovedstad at grundlægge et norsk teater, og
da begge — blev forsmaad. Man vil vanskelig i de to
digteres livsløp finde noget punkt, hvor der kan tages et
saa levende øiebliks«billede av dem selv mot hovedstadens
toneangivende publikum som bakgrund. Især gjælder
dette Bjørnson, som personlig tok del i begge disse
meningskampe, mens Henrik Ibsens person ikke træder

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/2-1923/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free