- Project Runeberg -  Bjørnstjerne Bjørnson. Hans Barndom og Ungdom / Anden, gennemsete og forøkede Utgave Anden Del 1923 /
314

(1907) [MARC] Author: Christen Collin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

314

fordi han forholdt ham hans plads som konge, og derved
for altid umuliggjør sig selv som Norges konge.

Hvad den unge Bjørnson isaer hadde bruk for i Hof*
ackers forkyndelse, var en motvegt mot den vældige ær*
gjerrighetens og stridbarhetens drivkraft, som han selv
hadde god raad paa. Denne motvegt, som Bjørnson i en
række av aar fandt i kristendommen, var en barnlig selv*
hengivelse til Gud, lik Arnljots til kong Olav. Kristen*
dommen var for den unge Bjørnson væsentlig, hvad den
hadde været for germanerne, da de mottok den nye tro,
— altsaa angelsaksernes og de gamle nordboeres kristen*
dom. Inderlig tilknytning til Gud som til en høvding
for et stort krigerfølge, «vennedrotten», som angelsakserne
kaldte ham, den himmelske fører i en verdenskamp, som
gjorde hele menneskehistorien til et episk digt.

Der er for alle tider noget almengyldig, «klassisk» i
dette gudsforhold, som har spillet en uberegnelig rolle i
menneskelig livskunst. Det at kunne bortgi al sin livs*
kraft, al sin snevre og smaalige ærgjerrighet til en ver*
denshøvding, gjøre hans store sak til sin, utvide sin lille
egenvilje til en verdensvilje, som omspænder alles frem*
gang og velfærd, — dette var i virkeligheten ikke en selv*
ofring eller sønderknuselse, men den største, den vidun*
derligste form av menneskelig selvutvidelse.

Den gamle israelit, som utvidet sin vilje til slegtsvilje,
den ateniensiske eller romerske borger, som utstrakte sin
selvopholdelsesdrift til omsorg for statens velfærd, plato*
nikeren og stoikeren, der følte sig som borgere i et gud*
dommelig verdensrike og utvidet sin fædrelandskjærlighet
til al*kjærlighet, — disse hadde alle sammen bidrat til at
utarbeide den religiøse livskunst, som utmundet i kri*
stendommen. Den fromhet, som de gamle germanere
mottok gjennem kristlæren, eller som den unge Bjørn*
son fik baade fra sin barnelærdom og fra sagaerne og fra
Grundtvig, var en arv fra et mangetusenaarig kulturar*
beide, fortsat fra folke*gruppe til folke*gruppe. Der er
intet større kulturelement i Bjørnsons ungdoms*digtning
end dette religiøse element. Man kunde endog fristes til
at si, at det religiøse element er sjælen i hans digtning.
Uten den religiøse livskunst, i denne eller i en anden
form, er høi stræben og kraftig livsbegjær en stiv og skjør
ting, som let brytes itu, fordi den ikke kan bøies. Gjen*
nem religionen har kulturmennesket ikke alene lært at ut*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:26:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ccbjornson/2-1923/0324.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free