- Project Runeberg -  Paris. Skildringer fra det modern Frankrig /
146

(1899) [MARC] [MARC] Author: Henrik Cavling - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

146

højeste, kom de unge Billedstormere fra Montmartre og raabte:
Plads! Og Plads fik de, baade Skuespillere og Forfattere, selv
om det kostede en haard og bitter Kamp.

Nu spiller Antoine paa Menues Plaisirs, der har faaet
Navnet Théåtre Antoine. Den fattige unge Mand, der for
Øjeblikket staar i sin fulde kunstneriske Kraft, er bleven Bæreren
af en ny Kunst. Og han har ikke svigtet sine Idealer. En
Aften i Théåtre Antoine hører til de bedste Teateraftener i
Paris.

— En Premiére i et Pariserteater har i Tidens Løb faaet
Karakteren af en stor offenligt Begivenhed. Bladenes
Smaa-meddelelser, Indiskretioner fra Kulisserne og forhaands
Angreb paa Forfatteren og Direktøren vækker Interessen og
spænder Forventningen længe før Tiden. Allerede
Generalprøven er en virkelig Forestilling, der overværes ikke blot af
de i Sagen nærmest interesserede, men af Skuespillere fra
andre Teatre og af Bladenes Anmældere, der dog ikke bringer
deres Anmeldelse af Stykket, før den egenlige Premiére har
fundet Sted.

Alt hvad Paris ejer af Berømmelse, først og fremmest i
Kunst, men ogsaa i Videnskab og Politik, møder op til
Premieren, især naar Slaget staar i den store Opera, i Théåtre
Français eller i et af de større Boulevardteatre. Der er noget i
Teatersproget, som hedder Composer une belle salle (at låve en
smuk Sal), og heri er de fleste Direktører rutinerede Mestre.
En Billet til første Parket, som en rejsende Millionær vanskeligt
kunde opdrive for Penge, sendes til en fattig Mand for
ingenting, blot han har et berømt Navn. Teatrets Sekretær, den
allestedsnærværende Monsieur Mille regrets*), en Mand, der ved
adskillige Teatre er mægtigere end selve Direktøren, har en

*) Monsieur Mille regrets „Hr. Tusinde Undskyldninger". Sekretæren
kaldes saadan, fordi han næsten altid giver samme Svar: Impossible,
mille regrets! paa Anmodninger om Fribillet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 18:35:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/chparisdk/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free