- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XI Bog. Bryllup /
193

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Dans

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


Hvad der især var stødende ved den parvise Dans, var ikke
blot, som vi saa, den voldsomme Kasten til Vejrs, men ogsaa i det
hele den stærke Svingen omkring, der ganske kom i Strid med
den mangelfulde kvindelige Underbeklædning. I den ovenomtalte
"Alle kristelige og dyderige Jomfruers Æreskrans" (af 1580),
hvor det paalægges dem kun at danse "om Dagen og udi
aabenbare, Huse Steder", forbydes det dem derfor naturligvis ogsaa at
lade sig svinge af en Danser paa den nye Maade. De maa
overhovedet ikke danse parvis, men kun i Rej: De skulle "gøre en
kort, ærlig og tugtig Dans, udi hvilken de gaa sindigt frem efter
hinanden, uden utilbørlig Omsvingen og anden Uhøviskhed"[1].

Hvor haabløst et saadant Forbud var, ses bedst af, at omtrent
samtidig var man i København naaet saa vidt frem i det nye og
saa hjemmevant heri, at man med Love fastslog Anstands-Reglerne
og søgte at imødegaa allerede opstaaede Unoder. I Skraaen
for Danske Kompagni af 1582 befales det saaledes, at i parvis
Dans skal alle rette sig efter Fordanserens Eksempel, byder "han
en ærlig Dannekvinde [*c: en gift Kone] op, da skulle alle de, som
meddanse, ikke danse med andre end med ærlige Dannekvinder;
desligeste med Pigerne, tager han en Pige, da skulle de alle
danse med Pigerne. Hvo anderledes gør, bøde 4 Skill. for hver
Gang." Og da Fordanserens Rolle ved denne nye Art Dans ikke
var saa fremtrædende som tidligere, – hele "Rejen" svingede jo
ikke paa hans Bud som forhen, og idetmindste mens han selv
dansede, maatte han opgive at være Forsanger tillige – saa
omgærdes hans Magtomraade ved nye Bestemmelser. Han har at være
saa synlig som muligt, og maa ikke blot snurre rundt nede i et
Hjørne af Salen, men hvad enten "han tager Fordans oven eller
neden i Huset, skal han danse op ad Huset med samme Fordans
eller bøde en halv Tønde Øl." Omvendt vover nogen "at tage
Fordans, den rette Fordanser til Trods, og danser hannem imod,
og det kan hannem skelligen overbevises, at han gør det af
Hovmod, den som saadan Hovmod beviser, bøde derfor en Tønde
Øl"[2].

De "dyderige Jomfruer", der nøjedes med en kort, ærlig og
tugtig Dans, udi hvilken de gik sindigt frem efter hinanden uden
utilbørlig Omsvingen, hørte da nu sikkert til Sjældenhederne.
At tværtimod Forholdet var et andet, og at Hoffet og Adelen gik


[1]
Luc. Martini: Alle christelige oc dyderige Jomfruers Ærekrantz, Sorø u. Aar
(Originalen Kbhvn. 1580). Bl. F 7.
[2] Kjøbenhavns Diplomatarium VI, 157.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 20:58:07 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dagligt/11/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free