- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / XI Bog. Bryllup /
237

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 10. Sengeledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

samme retslige Betydning, der havde medført, at Romerkirken
stadig var paa Jagt efter Part i netop denne Handling, først for at
vie Brudesengen, ligegyldigt om det var Morgen eller Aften,
siden med Ledsagelse af Salmesang til Brudehuset og en Slags
Vielse af selve Parret i Sengen. Det var endelig denne retslige
Betydning, der udgjorde det forløsende Ord i Brudekronens
besynderlige, rastløse Uro Dagen igennem. Brudekronen aftoges,
naar Bruden om Formiddagen havde besteget Brudesengen. Men
den sad atter paa Hovedet ved Middag, for at den kunde aflægges
paa Brudesengen om Eftermiddagen. Og ufejlbarligt sad den paa
Bruden paany, naar hun om Aftenen førtes med Sang til Lejet.
Brudekrone og Brudeseng var de to Modsætninger, der skulde
mødes, de to ældgamle Udtryk for, at Brudekøbet var gaaet
ærligt og lovligt for sig.

Det var da som Vidner, at alle hine Gæster mødte i
Brudekamret. Og ud fra denne deres Betydning lader meget i den
gamle Skik sig forklare, som ellers forekommer anstødeligt. Det
var f. Eks. derfor, at Brudeparret, selv hos Samfundslag, hvor
Bevidstheden om det besynderlige heri var vaagnet, skulde helt
eller dog næsten helt afklædes i alle Gæsters Nærværelse, det
vidnefaste Bevis for, at her var mere end blot Samleje "paa Tro
og Love". Og det var atter Kvitteringen herfor, Beviset for, at
det ogsaa var opfattet paa rette Maade, der tilbageleveredes af
Gæsterne i deres tilsyneladende blot plumpe og uhøviske Tiltale
og Lykønskninger til Parret i Sengen.

Vil man have en Maalestok for Livskraften hos denne
ældgamle, retslige Bestanddel af Skikken, saa lægge man Mærke til,
at den formaaede at holde det hele oven Vande og delvis trænge
de altfor stødende Udskejelser tilbage, selv efter at Kirken havde
maattet opgive dette, og Gejstligheden derfor havde trukket sig
tilbage fra den natlige Gudstjeneste ved Brudesengen. Som
ovenfor berørt, var det ifølge Præsten Peder Syvs Angivelse omkring
1660 gaaet af Brug i Danmark, at der blev sunget Salmer og
holdt Gudstjeneste om Natten i Brudekamret. Ikkedestomindre
holdt den verdslige Side af Sagen sig hos den danske Adel. Og
at den ligeledes holdtes i Hævd hos Kongefamiljen, kan ses af,
hvad der f. Eks. foregik ved Christian den Sjettes Bryllup 1721.
Hele Selskabet, Herrer og Damer, med Musiken i Spidsen fulgte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Oct 10 20:58:07 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dagligt/11/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free