- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / II Bog. Bønder- og Købstadboliger /
244

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Senge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder

Fig. 210. Den hellige Maria Magdalenas Forældre faar en natlig
Aabenbaring. Begge ligger de nøgne i Sengen, men med Nathuer paa;
hver har sin Hovedpude. Paa Sengens Trinbrædt et Par Sko samt en
osende Lampeskaal.
Efter Maleri fra omtrent Aar 1500 paa et Alterskab
i Härads Kirke i Södermanland.)

Under saadanne Omstændigheder maatte i mange Henseender ejendommelige
Forhold opstaa. Omgangstonen mellem de tvende Køn antog et friere
Præg, end en senere Tid vilde finde heldig.[1]
Men samtidigt indskrænkedes især Børnenes Rettigheder til det mindst mulige. Man
faar et Begreb om de mangehaande nye Pligter, som slige Forhold maatte
skabe, ved at læse nogle Leveregler nedskrevne af Latinskolens Rektor
i København. Det paalægges heri Skolebørnene at opføre sig passende i
Hjemmet saavel som i Skolen og f. Eks. om Natten ikke egenmægtigt
vende sig i Sengen, hvorved der kun opnaas et af to, enten selv at gaa
Glip af Dynen eller at berøve andre den.[2] Turde man
tillægge Henrik Ranzaus Raad til sine Sønner om at ligge første
Halvdel af Natten paa højre Side, anden Halvdel paa venstre,[3] Betydning som Udtryk for en mere almindelig Vedtægt, kunde heraf
maaske sluttes, at der i vel ordnede Samfund midt om Natten paa
givet Tegn fandt Vending Sted over hele Linjen.

Til Bestemmelse af Varmegraden i disse Fællessenge er det ikke
uvigtigt at undersøge de vedkommendes Natdragt. Denne bestod af
det mindst mulige, idet man ifølge ældgammel Skik afførte sig alt,
naar man gik til Sengs. Som saa meget andet var dette egentlig
blot en gammel Sædvane (Fig. 209 og 210), der med


[1] Danske
Samlinger 2den Række VI 339. -- I Aaret 1594 forekom en vanskelig
Sag i Bohuslehn, idet en Mand havde trolovet sig med en Pige, til
hvem hans Broder paastodes tidligere at have staaet i Forhold.
Denne kunde imidlertid ikke give videre Forklaring, end at det
maaske var den samme, "thi der havde ligget to eller tre Søstre
i samme Seng som han om Natten, og han havde haft sin Handel med
en af dem, men han vidste ikke hvilken". Liber visitationis Joh.
Nicolai. Thott. Saml. no. 1583. 4to. Store kgl. Biblioth. København.
-- Mand og to Kvinder i samme Seng: Strängnäs Stads Tänkebog
1590, utg. af Isak Fehr. Strängnäs 1903. S. 17. -- Mænd og Kvinder
i samme Soveværelse. Rørdam: Anders Arrebos Levnet og Skrifter I 98.
[2] Olaus Theophilus:
paræneses de vitae ae studiorum honesta formatione. Hafniæ 1573.
fol. o.
[3]
"Først skal man begynde med at ligge paa den højre Side, have Lægerne
sagt; den anden Søvn skal være paa den venstre Side, og i denne skal
Søvnen til Ende bringes". Henrik Ranzau: de conservanda valetudine p. 52.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:00:10 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/2/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free