- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / IX Bog. Trolovelse /
27

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 1. Bekendtskab. Forbudne Ægteskabsgrader. Nattefrieri. Valg af Ægtefælle for en anden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Sted"[1]. Der kan ikke
være nogen Tvivl om, hvor besyndeligt
det end lyder, at Nattefrieriet i Norge med alle dets vedtagne
Skranker lige indtil vore Dage har udgjort en sædelig Magt af
ikke ringe Betydning. Vel har den ædle Folkeven Eilert Sundt
for en Menneskealder siden rejst en Kamp mod den hele Skik
som usædelig. Men en opmærksom Prøven af hans grundige
Undersøgelser synes dog nærmest at falde ud til, at den
Usædelighed, han bekæmper, snarere skriver sig fra den Uskik, at
Gaardens Tyende, Mænd og Kvinder, sover sammen Ugen
igennem i Fæhuset, end fra, at de Lørdag Nat fuldt paaklædte
modtager og aflægger Besøg.

Selv om imidlertid Skikken blandt Bønderne i Norge nu skulde
være paa Veje til at udarte, ligesom i det 16de Aarhundrede hos
Adel og Bybefolkning i Danmark, saa er der endnu intet Spor
hertil hos den øvrige nordiske Landbefolkning, hvor Skikken
har holdt sig. Om Forholdene paa de Liflandske Øer hedder
det: "Meget sjældent finder ved slige Møder Besvangrelse Sted"
[2].
Om Sild og Før siges der: "Med Urette har Lovgivningen
forfulgt denne Skik. Længere end andre Egne, hvor der ikke blev
fenstret, har netop disse Øer bevaret deres Ry for Tugtighed og
Ærbarhed"[3]. Og om Sædernes Renhed i Dalarne er det bedste
Bevis det ganske paafaldende ringe Antal uægte Børn, som der
fødes[4].

*



Den inderste Tanke saavel i den gamle Skik at "ligge paa Tro
og Love" som i Nattefrieriet var den, at det burde overlades til
Bejleren selv at stifte Bekendtskab med den, han vilde vælge til
sin Brud. Enhver i det 16 Aarhundrede, der ikke foretrak
denne Fremgangsmaade, var henvist til den modsatte: at lade
Valget besørge af andre
.

Dette var en ældgammel nordisk Skik. Allerede i Sagatiden
omtales det hyppigt, hvorledes en af de nærmeste og anseligste
Frænder en skønne Dag opfordrede sin unge Slægtning til at
gifte sig, udpegede ham et passende Parti og tilbød ham at bringe
Sagen i Orden. I Reglen modtoges et saadant Tilbud med Glæde,
og ofte synes Brudgommen end ikke at have kendt sin
tilkommende af Ydre, førend han ved Bortfæstningen fik hende at se
[5].


[1] Samme Skrift S. 80.
[2] C. Russwurm: Ejbofolke II (Reval 1855) S. 157.
[3] Sammlung der wichtigsten Abhandlungen, welche
in den Schleswig-Holsteinschen Anzeigen erschienen sind. I (Tondern 1821)
S. 506.
[4] Carl Save: Några upplysningar om Dalmålet och Dalallmogens
folklynne (2dra uppl. Sthlm. 1855) S. 19-23.
[5] Kålund: Familieliv paa Island. Aarsberetninger for nordisk
Oldkyndighed 1870. S. 295.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:02:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/9/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free