- Project Runeberg -  Dagligt Liv i Norden i det sekstende Aarhundrede / IX Bog. Trolovelse /
213

(1914-1915) [MARC] Author: Tr. Fr. Troels-Lund
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 9. Bortfæstningens historiske Udvikling

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Trolovelse, men Fremgangsmaaden ved Brudevielse og Trolovelse
betegnedes her paa gammel Vis som en og samme. Dette stod
dog vist blot i Forbindelse med, at Bogen blev trykt paa saa
fjærnt et Sted, nemlig i Magdeburg, hvor Rettelser i den gamle
Tekst kun med Vanskelighed lod sig foretage. I den næste
Udgave af 1564, trykt i København, var al Misforstaaelse fjærnet,
dér taltes kun om Brudevielse[1].

At Kirken med Kraft søgte at gennemføre sin nye Bestemmelse,
foreligger der flere Eksempler paa. Aar 1566 befalede
saaledes Sjællands Biskop sine Præster at "lade dem staa
aabenbart Skrifte, som ligge hos deres Trolovede, førend de komme
til Kirken". Paa denne nye Art af Brøde anvendtes nu
Betegnelsen "at begynde Ægteskabet af Løsagtighed"[2].

*



Som vi har set, traf altsaa den nye, lutherske Kirke i Danmark
paa egen Haand to vigtige Afgørelser, den ene uopfordret,
nemlig Afskaffelsen af verdslig Bortfæstning, den anden mere
nødtvungent, nemlig Indførelsen af en ny Art Trolovelse.
Begge disse Forholdsregler led imidlertid af en Hovedmangel,
de var blot kirkelige, ikke godkendte af Staten. Bisperne
savnede al Myndighed til paa egen Haand at afgøre sligt. Dette
viste sig, naar Overtræderne af de nye Bestemmelser skulde
drages til Ansvar. Hvad hjalp det, at "Bispen daglig arbejder
paa, at et almindeligt Kongebrev herom maa komme til
Landsting"[3],
eller at der var Enstemmighed i Landemode-Salen. De
Lensmænd, der var Formænd i de nye Ægteskabs-Retter,
maatte dømme efter Ordinansen og forresten efter verdslig Lov;
men i ingen af disse forlød der noget om Bispernes nye
Bestemmelser.

Følgen blev da, at Gejstlige, naar de selv skulde optræde som
Dommere, følgerigtigt maatte udtale sig og dømme imod, hvad
de i deres Hjerte ansaa fot Ret. Hvor lyder det f. Eks. ikke
gammeldags og ukirkeligt i en Tid, hvor verdslig Bortfæstning
bekæmpedes og "de skulle staa aabenbart Skrifte, som ligge hos
deres Trolovede", at høre Niels Hemmingsen i Sagen mod
Præsten Iver Bertelsen udtale følgende: "Det haver altid været


[1] P. Palladius: Enchiridion
siue Manuale ut vocant. (1538.) Bl. M. -- Franciscus Wormordi:
Haandbog om den rette Evangeliske Messe (1539.) -- P. Palladius:
Söndagers oc hellige dagers Episteler o. s. v. (Meydebofgk 1556.)
Bl. C. c. 1111: "Brudevielse eller Trolovelse for Kirkedøren
eller i Kirken skal ske med disse Ord" o. s. v. -- Derimod i P.
Palladius: Söndages oc hellige Dages Episteler o. s. v. (Kbhvn. 1564.)
Bl. Mm. 5: "Brudevielse skal ske i Kirken med disse Ord".

[2]
Kirkehistoriske Samlinger IV 489, 506. -- Hist. Tidsskrift 5te
Række I 391.
[3] Kirkehistoriske Samlinger IV 490.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:02:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dagligt/9/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free