- Project Runeberg -  Illustreret dansk Literaturhistorie. Danske Digtere i det 19de Aarhundrede /
2:685

(1907) [MARC] Author: Vilhelm Østergaard
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gustav Esmann - Emma Gad, f. Halkier - Edgard Høyer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Poul Nielsen føjede den manglende 3die Akt; Stykket opførtes under
Titlen „Fader og Søn“ paa det kgl. Teater (1ste Gang 5. Novbr. 1905) og
havde ikke ringe Scenelykke.

Af Arbejder udenfor det dramatiske Omraade er det ikke meget, Gustav
Esmann har udgivet, men kvalitativt vejer det med i hans Produktion.
Under Titlen „I Kjøbenhavn“ udsendte han 1891 en Samling Skitser, hvori
hans skarpe Øje og hans vittig-ironiske Pen fejrer en af sine bedste Triumfer,
og i den efter hans Død udkomne Novellesamling „Livet er –“ finder man
nogle Smaahistorier, der er meget Esmann’ske i Stil og Emner.

En omfangsrig dramatisk Produktion skyldes Emma Gad, f. Halkier
(født 21de Januar 1852 i Kjøbenhavn, siden 1872 gift med nuværende
Kontreadmiral Urban Gad). Tilhørende ligesom Christiansen og Otto Benzon
det kjøbenhavnske Bourgeoisi, har Fru Gad hentet sine Emner og Typer
fra beslægtet Omraade.

Hendes Satire er mindre hvas end de ovennævnte Forfatteres, men
hun er en livlig og god Iagttager og kjender grundigt de Mennesker og
deres Omgivelser, som hun vil skildre, hvad enten der tages Sigte paa en
moderne Velgjørenhedsbasar eller andre Ytringer af moderne Samfunds- og
Familieliv med deres dobbelte Fysiognomi, indad- og udadtil. 1886
debuterede Emma Gad paa det kgl. Teater med „Et Aftenbesøg, dramatisk
Situation“, og derefter fulgte 2 Akts Skuespillet „Et Stridspunkt“ (det kgl.
Teater 1ste Gang 9. Febr. 1888), to Arbejder, hvis behændige Bygning og
vel trufne Karakterer strax sikrede Forf. Publikums Yndest. For det kgl.
Teater har Emma Gad senere skrevet „En Advarsel“ Lystspil i l Akt
(1890), 4 Akts Lystspillet „Tro som Guld“ (1893), „Rørt Vande“,
Lystspil i 3 Akter (1895) og 3 Akts Skuespillet „Aabent Visir“ (1898). Alle
disse Arbejder er blevne modtagne med Bifald, men sine største Sejre har
Emma Gad havt paa Dagmarteatret, hvor 3 Akts Lystspillet „Et Sølvbryllup
(opf. 1ste Gang i Sæsonen 1890–91) har oplevet til Dato ikke færre end
142 Forestillinger. Paa samme Teater er spillet „Fælles Sag“, Lystspil i 3
Akter (1889), der er et af denne Forf.’s betydeligste Arbejder, desuden „Et
Forspil
“, Skuespil i 2 Akter (1896–97) og „Dydens Belønning“,
Lystspil i 4 Akter (Sæsonen 1900–01), medens Folketeatret har opført bl. a.
4 Akts Lystspillet „I veldædigt Øjemed“ (1891–92) og "Gadens Børn,
fire Billeder af Hovedstadslivet“ (1903).

Ved sine livlige og rammende Skildringer at moderne Interieurer har
Emma Gad faaet et meget stort Publikum i Tale; men ved Siden af sine gode
dramatiske Egenskaber har hendes Produktion endnu et værdifuldt Fortrin:
et velgjørende, humant Frisind, for hvilket det øjensynlig er en
Tilfredsstillelse at bruge Satirens Vaaben mod al Slags selskabelig Humbug og
Skrøbelighed.

Ikke ringere Produktionsevne viser Edgard Høyer (født 24de Oktbr.
1859 i Kjøbenhavn, Student 1879, juridisk Kandidat 1883, nu
Overretssagfører). Edg. Høyer er i Besiddelse af et betydeligt dramatisk Talent,
men er ikke altid lige sikker i sit Herredømme over det Stof og de Emner,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 11:50:33 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dandig19/0791.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free