- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVI. Bind. Skarpenberg - Sveistrup /
271

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Stage, Johan Adolph Gottlob, 1791-1845, Skuespiller - Stage, Ulrica Augusta, 1816-94, dramatisk Sangerinde

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Erslew, Forf. Lex.
Overskou, Den danske Skueplads IV-V.
Holbergs Komedier, Jubeludg., III, 2.
P. Hansen, Den danske Skueplads II.
Ryge, Critisk Sammenlign. S. 35 ff.
Bournonville, Efterl. Skrifter S. 108 f.

Arthur Aumont.


Stage, Ulrica Augusta, 1816-94, dramatisk Sangerinde,
Datter af Kammerraad, Kontorchef Johannes Michael Koefoed (f.
22. Avg. 1783 d. i Okt. 1867) og Frederikke Jochumine f. Rosen
(f. 22. Maj 1786 d. 3. Febr. 1870), blev født 17. Marts 1816 i
Kjøbenhavn og debuterede 10. Maj 1834 paa det kongl. Theater som
Colette i «Jeannot og Colin». Den i8aarige, ranke Jfr. K. indtog
strax Publikum ved sin gratiøse Fremtræden og sit muntre Ansigt,
ved sin klare, behagelige Talestemme og sin bløde, bøjelige
Sangstemme. Man ventede almindelig, at hun, der i Juni 1836 ansattes
som Prøveskuespillerinde og 2 Aar senere udnævntes til kongelig
Skuespillerinde, skulde finde Anvendelse hovedsagelig i de lettere
Syngespil, og hun fik da ogsaa hurtig et omfattende Repertoire
inden for disse, men hun selv længtes videre frem: mod den
egentlige Opera. Besjælet, som hun var, af en fremadhigende
Kunstbegejstring og en utrættelig Lærelyst lykkedes det hende, der 8.
Juli 1836 ægtede ovfr. nævnte Skuespiller J. A. G. Stage, at naa
dette sine Længslers Maal; navnlig efter at hun i 1839-40 havde
nydt det berømte Kunstnerpar Harpenisten Bochsas og Sangerinden
Mad. Bishops dels direkte, dels indirekte Paavirkning, voxede
hendes Stemme i Omfang, saa at den magtede selv fordringsfulde
Operapartier som Susanne i «Figaros Bryllup» og Zerlina i «Don
Juan». For yderligere at uddanne sin Stemme til Operaen tog
hun med Understøttelse af Theatret i Sommeren 1845 Undervisning
hos Garcia i Paris, og da hun herefter gjenoptraadte – formedelst
sin Mands Død først – i Marts 1846, «havde hun saa vel i
Stemmefylde som i Virtuositet vundet meget betydeligt» (Overskou);
jævnsides med denne sanglige Bravour gjorde hendes dramatiske
Livfuldhed sig gjældende i Roller som Rosina i «Barberen i
Sevilla» og Mile Zephyrine i «Diamantkorset». Formodentlig er
hendes Stemme bleven overanstrængt ved Garcias Undervisning, i
det mindste afskedigedes hun ved Udgangen af 1846-47 efter egen
Ansøgning paa Grund af en Halslidelse; hun optraadte sidste Gang
10. Maj 1847 som Juliane i «Røverborgen» og døde 4. Marts 1894
i Kjøbenhavn.

Overskou, Den danske Skueplads V.

Arthur Aumont

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 19:32:15 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dbl/16/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free