- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / XVIII. Bind. Ubbe - Wimpffen /
437

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Westberg, Maria Charlotta, 1853–93, Danserinde

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

døde han 10. Sept. 1767. 1735 havde han ægtet Christiane
Brønsdorph (f. 1695 d. 1757), Enke efter Kammerraad, Renteskriver Niels
Christensen.

Danske Atlas III, 122.
Brasch, Vemmetofte III, 95. 142. 181.
Rasmussen, Gisselfeld S. 261.

C. E. A. Schøller.


Westberg, Maria Charlotta, 1853-93, Danserinde, fødtes
3. Febr. 1853 i Stockholm; hendes Forældre vare Litograf Peter
Magnus W. og Hedvig Maria f. Lönnqvist. Under et Ophold i
Stockholm 1871 saa Bournonville, der da efter Betty Schnells
Overgang til Skuespillet havde et Øje paa hver Finger for at opdage
et Primadonnaæmne til den danske Ballet, Frk. W. danse paa det
kongl. Theater og mente i hende at have fundet, hvad han saa
inderlig søgte. Med Besvær fik hun, der var bunden til det kongl.
Theater i Stockholm endnu et Aar, Orlov i nogle Maaneder for
at prøve sin Lykke paa det kongl. Theater i Kjøbenhavn; her
optraadte hun 6. Sept. 1871 første Gang i Balletten «Sylfiden» i
Titelrollen, vandt i denne og i sine to følgende Prøveroller, Sigyn i
«Thrymskviden» og Zoloé i «Brama og Bajaderen», Publikums
Sympathi ved sin tækkelige Fremtræden og blev fra 1. Juli 1872
fast knyttet til den danske Scene. Frk. W., der 1. Juli 1875
rykkede op til Solodanserinde, fik hurtig overdraget Hovedpartier i
næsten alle de Balletter, der spilledes i de Aar, og hun indtog i
Virkeligheden en Primadonnastilling ved den danske Ballet; af
hendes Repertoire kan nævnes Astrid i «Valdemar», Svava i
«Valkyrjen», Hilda i «Et Folkesagn», Kirsti i «Brudefærden i
Hardanger», Nathalie i «Fra Sibirien til Moskov», Teresina i
«Napoli», Rosita i «Fjærnt fra Danmark», Celeste i «Toreadoren» og
Titelrollen i «Aditi». Uden at eje mimisk Begavelse gjorde
Frk. W. sig ved sin slanke Skikkelse, sit rene Blik og sin blonde
Skjønhed gjældende paa Scenen; hun ejede en egen sart
Kvindelighed, der havde mere af Damens Korrekthed end af den
nordiske Møs Hengivelse, og som var for blodfattig til de sydlandske
Elskerinder og Koketter. Alt som Aarene gik, fik hendes Sarthed
et Præg af Sygelighed, og dette voxede, eftersom hendes Helbred,
der aldrig havde været stærkt, mere og mere undergravedes af en
snigende Sygdom; 3. Juni 1890 tog hun Afsked med det danske
Publikum som Svava i «Valkyrjen» (de to første Akter) og Nathalie
i «Fra Sibirien til Moskov», bosatte sig i sin Fødeby og døde
her 4. Dec. 1893.

Arthur Aumont.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 20:35:44 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/18/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free