- Project Runeberg -  Dansk biografisk Lexikon / VII. Bind. I. Hansen - Holmsted /
283

(1887-1905) Author: Carl Frederik Bricka
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Heise, Peter Arnold, 1830-79, Komponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tilegnet Konferensraad Holm (1851), den fornøjelige og meget kjendte
Ruskantate til Text af Chr. Richardt og Hostrup (1856) og Afskedskantaten til
Hostrup. I 1856 komponerede han endelig sin Ouverture til «Marsk
Stig», hans første Arbejde for Orkester, der udførtes i Musikforeningen
1858, og hvis virkningsfulde Instrumentation uden Tvivl var
en Frugt af Paavirkningen fra Gade.

Opholdet i det stille Sorø, der ved et lykkeligt Familieliv med
hans kunstforstandige Hustru afløste det mere urolige Studenterliv i
Hovedstaden, gav ham Ro til at forsøge sig i større Kompositionsformer.
I 1860 skrev han «Efteraarsstormene» for Soli, Kor og
Orkester, der s. A. udførtes i Musikforeningen i Kjøbenhavn;
derefter fulgte det storslaaede «Bergliot» for Solo og Orkester samt
Symfoni i D-Mol, hvilke Arbejder dog først kom til Udførelse efter
hans Tilbagekomst fra Sorø. Virksomheden ved Akademiet tiltalte
hans ungdommelige Sind meget, og han arbejdede med Iver og
Energi med sine smaa og store Elever, saa at han fik bragt en
hidtil ukjendt Flugt i det musikalske Liv der nede; men i Længden
følte han Savnet af de Impulser, som det fyldigere Liv i Hovedstaden
kunde yde, og da hans økonomiske Kaar gjorde ham
uafhængig af Hensynet til et Levebrød, tog han i 1865 sin Afsked og
flyttede tilbage til Kjøbenhavn, hvor han derefter levede uden
nogen offentlig Stilling, alene beskæftiget med sin Kunst.

Allerede før sin Afrejse til Sorø havde han paabegyndt Kompositionen
af en Opera, «Paschaens Datter», til Text af H. Hertz.
Dette Arbejde, som han havde fortsat under Sorøopholdet, fuldendtes
nu og indleveredes til det kgl. Theater, hvor det dog først
opførtes i 1869. Som skreven i den traditionelle Stil vakte Operaen
trods de lyriske Partiers Melodiskjønhed ikke særlig stor Opmærksomhed
og holdt sig kun i 2 Sæsoner. Heller ikke hans Musik
til Balletten «Cort Adeler» (opført 1870) formaaede at skaffe sig et
langt Liv paa Scenen (den yndefulde og karakteristiske Indledning,
«Folkeliv paa Piazzettaen», er dog senere (1890) benyttet af
Fr. Rung i Balletten «En Karnevalsspøg i Venedig»). Imidlertid
drog den dramatiske Tonedigtning ham fremdeles til sig; foruden
alt tidligere til «Palnatoke» (1867) skrev han Musikken til Ibsens
«Kongsæmnerne» (1871), til Reckes «Bertran de Born» (1873), som
gjorde stormende Lykke, og til Munchs «Fjældsøen» (1875), og
endelig opførtes 25. Sept. 1878 hans anden Opera, «Drot og Marsk»
til Text af Chr. Richardt, som, indledet med den tidligere
komponerede Ouverture til «Marsk Stig», gjorde et gribende Indtryk og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:29:07 2019 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/dbl/7/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free