- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
65

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

65

mera plastisk-målerisk, den senare mera musikalisk. Konstens
historia visar oss också flere exempel på målare-poeter
likasom på musiker-poeter — bland de förra kan det erinras
om Dante Gabriel Rosetti och Ernst Josephson, bland de senare
om Rousseau, E. T. A. Hoffman och framför alla Richard Wagner,
det mest storartade exempel på förening av musikalisk och
poetisk-dramatisk begåvning *). Men en äkta slfald får icke
sakna någon av dessa sidor (den visuella och den auditiva),
hos den stora harmoniska diktarnaturen sammansmälta de och
understödja varandra.

Bildligheten framträder stundom hos diktaren starkt och
nästan på ett yttre fysiologiskt sätt. Så berättade Tegnér
att det vid författandet sken och blixtrade inom honom.
Somliga se i konceptionens ögonblick ett färgfält, t. ex. gult
eller rött, varur bilderna eller gestalterna uppstå. Och
dessa gestalter kunna, redan under produktionens tidigare
stadier, taga så fasta former, att de tyckas leva och röra
sig som yttre, självständiga objekt för diktarens fantasi. Men
en viss musikalisk stämning är, åtminstone för många
diktare, det primära. Och det rytmiska förloppet av stämningar
och föreställningar markeras gärna också i en yttre rytm av
kroppsrörelser; mången diktar under ständig vandring upp
och ned i rummet. Särskilt för den lyriske skalden är det
musikaliska betydelsefullt, och ofta är visan redan i sin
första kärna knuten till en viss språkmusikalisk form, en viss
vers- och strofbildning; men egendomligt är, att det poetiskt
auditiva icke hos alla sammanfaller med det specifikt
musikaliska: en skald, som äger föga sinne för den egentliga
tonkonsten, kan dock ha ett fint öra för den poetiska formen, en
sådan var t. ex. Franzén. »Till grund för mina bästa
frambringel-ser ligger alltid en rytm», vittnar Ossian-Nilsson i en intressant

Wrangel, Dikten och diktaren. 5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free