- Project Runeberg -  Dikten och Diktaren /
248

(1912) [MARC] Author: Ewert Wrangel
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248

karaktärerna och det av dem beroende läget. Enhetlighet
och konsekvens äro därför särskilt i dramat av vikt. En enda
huvudperson är regel. Men stundom kunna två eller flera
personer bilda mittpunkten, och den enhetliga handlingen
beror då av deras omedelbara växelverkan. De komplettera
varandra än genom kontrastverkan än genom
överensstämmelse i riktningen. Exempel på det förra ger Ibsens
Kongs-emnerne (Håkon — Skule, jfr ovan s. 190), på det senare
Schillers Don Carlos (Don Carlos — Posa, jfr s. 191). Men
en viss fara för enhetlighetens och intressets splittring ligger
dock i denna dualism.

Schillers Don Carlos ger också exempel på kombination
av motiv: till hjältens (hjältarnas) frihetspatos kommer
kärleken som en viktig medverkande faktor i handlingen —
dramat var också ursprungligen anlagt som familjestycke.
Ett analogt förhållande äger rum i E. v. Wildenbruchs Die
Karolinger, men här åter sjunker dramat, vilket är anlagt i
stor stil, så småningom ned till privatlivets mera rörande
än storslagna nivå. En sådan kombination av motiv är i
själva verket mycket ofta förekommande, och vanligen är det
just kärleken som träder till som det sekundära, så i Goethes
Tasso och Egmont, i Shakespeares Hamlet* i Wecksells
Daniel Hjort. Det ena motivet bör då väl inkomponeras i
det andra, för att intrycket icke skall bli splittrat.

I det s. k. borgerliga dramat och i det komiska, där
kompositionen är mindre sträng, uppbäres handlingen ofta
av flera motiv, liksom av flera huvudpersoner, ja till och
med mer än en handlingsföljd kan förekomma. Ett bekant
exempel är Shakespeares Köpmannen i Venedig, där tre
handlingar kombineras. I hans romantiska dramer och
lustspel äro dylika motivförbindelser regel, och den ena hand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:04:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/diktdikter/0256.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free