- Project Runeberg -  Det israeliska folkets uppkomst och äldsta historia /
150

(1904) [MARC] Author: Jonas Walles - Tema: The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

på jorden (sid. 39) och i de änglaväsen (änglagudar) som
där bo och äro herrar öfver hvar sin ort. Försåvidt nu de
mänsklige härskarne öfver orterna utöfvade änglarnes
(gu-darnes) herravälde så hafva äfven dessa härskare sina
motsvarigheter i stjärnorna. Sålunda sammanställas i Jes. 24
21 ff. "höjdens här i höjden och jordens konungar på jorden"
och just i detta sammanhang framhäfves Jahve Sebaot.
Namnet afser, som sagdt, både himmelska och jordiska
härskaror men också deras anförare; liksom den jordiske
härskaren anför sina härar, så stå en del stjärnor i spetsen
för andra stjärnor. Hvarje folk har sin jordiske anförare,
sin ängel och sin stjärna (jfr Dan. 10—12)1. På det nyss
förut anförda stället, 5 Mos. 419—20 tänkas äfven stjärnorna
som folkens regenter; endast Israel har enligt detta och
flere andra ställen Jahve direkt till konung utan förmedling
af änglar (men enligt Dan. 10 21 121 har äfven Israel sin
särskilda ängel). Emellertid är Jahve Sebaot ytterst regent
äfven öfver hednafolken, eftersom han råder öfver stjärnornas
härskara. Malakia kan därför (1 il. 14) säga att alla folk
egentligen frambära sina offer åt Jahve Sebaot. På
offrandets väg vill denne offerprofet därför också genomföra
universalismen gentemot en riktning, som försummade offren
under väntan på förbundets ängel och som praktiserade
den gamla förbundsidéen genom att ingå förbindelser med
främmande folk. Jahve Sebaot bor enligt Malakia i
Jerusalem, såsom äfven Haggai och Sakarja lärde i anslutning
till 8:e århundradets profeter, en lära som ytterst går
tillbaka på den historiska tilldragelsen att arken fått sin plats
i Jerusalem. Såvidt nu Jahve Sebaot är konung öfver alla
folk och står i nära relation till förbundsarken (i 1 Sam. 4 4
kallas den rent af för Jahve Sebaots förbundsark) så har
den vid förbundsarken fästade idéen syftning på ett förbund
icke blott mellan Israels stammar utan ock mellan alla
jordens folk.

När det förexiliska Israel gått under genom
fångenskapen får Jahves tjänare en betydelse som aldrig till-

1 Jfr äfven de sju stjärnorna och de sju församlingsänglarne
(försam-lingsledarne) i Uppenb. 1 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:07:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/disfolu/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free