- Project Runeberg -  Dog Jesus inte på korset /
83

(1928) [MARC] Author: Emanuel Linderholm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. UPPSTÅNDELSESYNERNA - 2. Jerusalemssynerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

83

någon annan av profeterna. Också Herodes trodde, att
Jesus var den återuppståndne Döparen, som han avrättat
(Matt. 14:2). I den sena urkristna traditionen,
berättas ju ock, att Jesus uppväckt änkans son i Nain (Luk. 7)
och Lazarus (Joh. 11). — Jairi dotter (Mark. 5 och Matt.
9) var ju icke död enligt Jesu mening. Slutligen berättar
en sen legend, att många döda stodo upp vid Jesu död
(Matt. 26: 52, 53). Vidare uppväckte Petrus enligt Apg.
9: 36 ff. Tabita i Joppe. I de apokryfiska evangelierna
se vi ännu flera exempel. Redan som gosse säges Jesus
hava väckt upp döda.

Av det sagda är tydligt, att en dödsuppväckelse, en
uppenbarelse av en död, ett återvändande till livet igen
icke var något enastående i den dåtida religiösa folktron
och att det i tron gavs alla förutsättningar både för
änglasyner och uppståndelsesyner.

1. Änglasynen

Paulus nämner icke den tomma graven, som ingen
betydelse hade för hans uppståndelsetro. Han nämner icke
heller just de visioner, som de fyra evangelisterna berätta
senare om. Följaktligen har han intet om kvinnornas
änglasyn, som inleder uppståndelsesynerna, ej heller har
han något om Marias av Magdala syn i Joh. 20:1 ff.

Om upptäckten av gravens tomhet och änglasynen
berättas både i Mark. 16: 1—8, Matt. 28: 1—10, Luk. 24:
1—11 samt till en del i Joh. 20: 1—18, där det inflikas
ett stycke om Petri och en annan lärjunges besök vid
graven, dock utan någon syn å deras sida.

Samtliga fyra evangelier äro ense om att det var Maria
av Magdala, som först kom till graven. Det var i gry-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:13:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dojip/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free