- Project Runeberg -  Tolstoj och Dostojevski / II. Tolstojs och Dostojevskis religion /
271

[MARC] Author: Dmitrij Merezjkovskij Translator: Ellen S. Wester
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

271

hvar man har att söka den häfstång, som skall lyfta
Ryssland; förstod, att den ryska och följaktligen också
universella omhvälfningen (att denna omhvälfning måste
taga sin början i Ryssland, ej i Europa, men ej slutar
där, var för honom redan klart) i Ryssland är otänkbar
såsom en rent politisk och social omhvälfning, utan
bistånd af religiösa krafter. I själfhärskardömets idé
såsom en nationell mystisk tro, en idé, hvars
oöfverskådliga innebörd för hans egna teorier
Napoleonshärma-ren, västerländingen Raskolnikov ej förmådde fatta — i
denna samma idé, som sedermera kom Nietzsche att
jämföra Ryssland med imperium Romanum och kalla
det »det enda land, som har styrka i kroppen» —
finner Verchovenski den fasta stödjepunkten för sin
universella »häfstång».

Och att han i praktiskt afseende inte särdeles
misstar sig beträffande Stavrogins möjliga betydelse i
folkets ögon, det visar den svagsinta »halta-Maria»
Leb-jadkinas förhållande till den senare. Denna halta-Maria
är en religiös och äktrysk natur, som ser på Stavrogin
just med folkets ögon. Det gör detsamma, om denne
är »den starke örnen», Rysslands store befriare, den
nye gud-sebaot Danila Filipovitsch eller den svarta
korpen, den hemska varulfven, troninkräktarn Grischka
Otrepjev, ja kanske antikrist själf — för Maria
Lebjad-kina med hennes folkliga uppfattning är Stavrogins
personlighet i hvarje fall omgifven af mystiskt ljusdunkel,
af hemlighet och »legend». Och låt vara att sierskan
liksom anande det demoniska hos denna personlighet
till slut förbannar honom: »Grischka Otrepjev,
anatema!» — vi veta dock, att inkräktaridén, som är den
omvända formen af själfhärskaridén, har ägt en oerhörd
makt öfver ryska folket, att verkligen Ryssland mer än
gång har »höljts i töcken» till följd af denna idé, att
jorden »stönande har häft sig». — Ja Stavrogins
personlighet, åtminstone som förebud betraktad, står i
samband med de största världshistoriska krafter, som redan
nu verka och efter all sannolikhet äro bestämda att i
framtiden verka i än högre grad. Så uppfattades han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 20:19:21 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/dsmdosto/2/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free