- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
198

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

198

väsendtligt och objektivt. Det är ett moment af tanken
sjelf, nemligen hans universalitet, som deri gör sig gällande mot
alla anspråk af den individualitet, den der icke kan återvinna
sig ur eller uthärda det eviga. — Vi sade, att protestantismen
satte religionen såsom något inre eller såsom tro. Denna
tro kunde vara en verklig så länge motsatsen mellan tro och
veta ej kommit till klarhet för medvetandet. Om
sedermera, just i följd af tankens medvetande af de motsatser,
som tillhöra dess egen natur, den insigt skulle uppstå, att
tanken är både sin enhet och sin motsats, så är tydligt,
att förnuftet skulle finna sig sjelft liksom suspenderadt innan
det tillika bragt sitt innehåll och föremål till vetenskaplig form,
ehuru inbil|ningskraften under tiden sväfvade uti denna
förnuftets egen all-enhet, och derigenom dess suveränitet blef
proklamerad. Detta är den sista tidens fördömliga sjuklighet
i känsla och subjektivitet, detta dimmiga, förkastliga
klemande med sig sjelf, som sätter sig öfver sjelfva det heliga,
emedan det tror sig sjelft producera detsamma. Det är detta
känslo-svärmeri som blifvit ohjelpligt störtadt genom den
Hegelska pantheismen, och det lider sitt straff med rätta
och må genomgå sin skärseld.

Vårt ämne. ha vi sagt, är en på historien använd
filosofi. För att dermed, i denna dess egenskap af en
applicerad filosofi, komma till rätta, har det varit nödigt att vi
först sökt bemäktiga oss filosofiens begrepp. Sedan detta
i det närmast föregående skett, så vidt dA stått i vår
förmåga, gå vi till nämnda begrepps användning på historien,
hvilket skall ske genom ett närmare bestämmande af dennas eget
begrepp, som vi derföre måste analysera.

Den vanliga föreställningen om historien — ty
derifrån måste man utgå — är den, att hon är en berättelse
om hvad som sker; föreställningen om förändring innefattas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0216.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free