- Project Runeberg -  Föreläsningar öfver menniskans historia /
328

(1856) [MARC] Author: Erik Gustaf Geijer With: Sigurd Ribbing
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

328

helgondyrkan, befolkade himlen med en otalig skara
gudomliga väsenden, jemte det sinnliga uppfattningssättet af treenig*
hets-läran förorsakade en märklig reaktion. Sedan nemligen
monöthei8men var fördunklad i christendomen, bröt sig
Islam-ismen ut ur densamma såsom en universell, ej mera blott
judisk, monotheism, utgörande en protest mot katholicisméns
sinnlighet.

Hos den Grekiskt-orientaliska kyrkan företer det
sinnliga elementets nyssnämnda öfvervigt det bedröfliga
skådespelet af en i stationära, sinnliga föreställningar
försjunken christendom; en ålderdoms-sinnlighet, en gubbe-svaghet,
som derföre ock visade sig allt mer vanmäktig mot
Islam-ismens andeliga enthusiasm. I Occidenten deremot medförde
de Germaniska, till christendomen mera summariskt
öfver-gångna, nationerna åtminstone en frisk, ehuru rå sinnlighet
såsom ett nytt material för katholicismen. Men derigenom
fixerades också först fullkomligt skilnaden mellan det
verldsliga samhället, såsom det sinnliga och oheliga, samt det
andeliga, presterliga, kyrkliga, inom hvilket den råa
sinnligheten skulle söka och finna sin försoning. Allt hvad till en
sådan hörde, föreskrefs och skedde nu summariskt, på det
expeditaste sättet. Yttre botöfningar hade redan länge i kyrkan
efterträdt fordran på inre förbättring. Enligt de råa
Germanernas barbariska begrepp, att allt brott kunde med böter
försonas, utsträcktes detta äfven till andeliga förseelser och
synder. Böter gälde således för bot; och med
föreställningen om dessa försonande gåfvor till kyrkor och kloster var
aflats-lheorien färdig, då nemligen kyrkan — hvilken i
påfven , fattad såsom Christi ståthållare på jorden, har sin spets
och enhet — under sin administration ansågs ega ej blott
ordet och sakramenterna, ej blott löse- och bindenyckeln,
utan äfven derjemte bela skatten af de heligas öfverlopps-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebbformen/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free