- Project Runeberg -  Erik Benzelius d. ä. / I. (1632-1687) /
41

(1897-1902) [MARC] Author: Henrik Nicolai Clausen Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

41

främja allmänt lugn och fosterlandets värdighet. De skola använda
sin begäfning och sina kunskaper för att väcka kärlek till religion,
konung och hem, de. skola viga sina lif till kamp mot själfsvåld
och laster. Benzelius sammanfattar därefter alla de dygder, som
åligga en »civis academicus» mot fäderneslandet i. tre hufvuddygder,
som väl äro gemensamma för hvarje ålder, lefnadskall och kön,
men i synnerhet äro att rekommendera åt dem, som ägnat sitt lif
åt vetenskapernas idrotter. De äro: Gudsfruktan, goda seder och
allvarliga studier.

Gudsfruktan är grundvalen och den lifgifvande kraften i en god
medborgares lif. »Nihil juvat disputare cum Socrate, dubitare cum
Carneade, cum Epicuro quiescere, cum Stoicis naturam vincere,
subtilis ingenii ala cum reliquis philosophantium agminibus coelum
et terram pervolare, si conditorem Deum non cognoscis vel cogni-
tum negligis. Rerum divinarum scientia inserit animis generosam
quandam magnitudinem, sine qua frustra de preclaris actionbus
et beata vita cogitamus.> En sann gudsfruktan är den bästa
bjälpen i lifvets svårigheter och banar väg för oss till det eviga
lifvets. portar. Särskildt har Guds godhet visat sig stor mot vår
nord, då vi bland alla folk äro nästan de enda, som hafva religionen
oförfalskad. Men detta medför äfven ett drygt ansvar, så att vi
icke må draga öfver oss den domen, att vara orättfärdiga förvaltare
och okunniga väktare af det anförtrodda godset.

Därefter går Benzelius till rätta med den fördärfvade tids-
andan. »Deum aut terris excludunt aut otiosum includunt, nisi
quod subinde palliande artium suarum malitie divine providentix
titulum prefigunt et san>& religionis nomine tamquam gladio Del-
phico divina humanaque negotia interpretantur.. Men historien
visar, att ett dylikt gudsförakt leder till sist till ett folks undergäng.
Och därför lägger Benzelius den studerande ungdomen på hjärtat
att vara på sin vakt, ty fäderneslandets framtid låg i deras händer.
»Academicorum civium exempla hic plurimorum imitationi sunt
exposita, in sacrasne meditationes illas an vero prophanas et im-
pias incubuerint, haud mediocriter apud alios valiturum est.»

Den andra hufvuddygden är ett sedligt och fläckfritt lefverne,
såsom gudsfruktans naturliga yttring. Ett sedligt lif omfattar
visserligen icke alla dygder, men det är dock de moraliska buden,
som skapa den ädle mannen, »Cui bene compositi sunt mores,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebenzelius/1/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free