- Project Runeberg -  Erik Benzelius d. ä. / I. (1632-1687) /
78

(1897-1902) [MARC] Author: Henrik Nicolai Clausen Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

78

af Benzelius uppsatta skrifvelse, som upplästes den 3 November i
prästeståndet, har följande lydelse:

1. Uppå det af Kongl. Maj:t till consistorium regni remitterade
ärende, om betänkligt skulle falla låta kandidaten Johannes Hof
blifva accomoderad med Fogelås pastorat, eftersom han af episcopo
och några consistorialibus i Skara är angifven och beklagad vorden,
som skulle han hafva fört på bane och utspridt en villfarande lära
om Kristi uppståndelse, är detta consist. regni välmenta betänkande

:underdånighet Kongl. Maj:t öfvergifvet på riksdagen, som hölls
i Stockholm år 1680.

2. Hvad i gemen anbelangar den position, om hvilken tvistas
och så lyder: resurrectionem Christi ad opus redemtionis non per-
tinere, multa mikhi videntur evincere argumenta, lyder den för en-
faldiga öron något hård och ovanlig, när den in på vårt svenska
språk afsatt varder, därför ock icke synes rådsamt hos gemene man
af predikstolarne eller annorstädes sådana ordasätt förebringa, där
icke församlingen och åhörarne hafva öfvade sinnen till att åtskilja
ondt och godt och en nöjaktig förklaring kunna intaga; men ibland
de lärda och själfva lärarne är ju mindre betänkligt en sådan tes
framställa, som åtskilliga den rena Guds församlings lärare hafva
förklarat, huru slika ordformer kunna instämma med Guds ords och
de allmänna trosbekännelsers rätta förstånd. Och att för skrifternas
ljusare utläggning samt svärmeandars förläggande ofta nödigt är
göra en nogare åtskillnad emellan den i synnerhet så kallade Kristi
återlösning, betalning och tillfyllestgörelse för synderna, då han
genom sitt eget blod är en resa ingången i det heliga och har funnit
en evig förlossning, och emellan det, hvarmed hela återlösningsverket
är besegladt, bekräftadt, till vår tros och rättfärdighets fasthet för-
klaradt och det förvärfvade goda oss tillägnadt varder. Att alltså
intet afgår Kristi segerfulla uppståndelses visshet, saliggörande kraft
och nytta, fastän den icke sammanblandas med hans gjorda betalning
för världens synder, emedan ock dessa actus till åtskilliga carnis
Christi status föras böra. Såsom för den skull berörda position
efter Guds ord och ecclesie symbola samt fidei analogiam kan och
bör förklaras, så är ock den icke stridig med rena evangeliska lärares
skrifter, fastän de pro varia acceptione terminorum föra härvid åt-
skilliga ordasätt, likväl så, att ingen rättsinnig därför har orsak dem
tillägga någon kättersk och förargelig lära, eller som skulle de vilja
upplösa den kedja och sammanhang, hvarmed vår kristliga tros
artiklar äro förknippade. Huvilket utförligen kan förklaras, när tiden
det kan tillåta och Kongl. Maj:t i nåder behagar det befalla.

3. Att kandidaten Johannes Hof med samma positions upp-
sättande har haft uppsåt förebringa någon kättersk och villfarande
lära, det förekommer consistorium regni otroligt. Han ock icke så

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebenzelius/1/0088.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free