- Project Runeberg -  Erik Benzelius d. ä. / I. (1632-1687) /
88

(1897-1902) [MARC] Author: Henrik Nicolai Clausen Afzelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

17) Spiritus creati nullum habent ubi;

18) Circa mundi creationem dantur materize congeries, figurae
motus, attritiones, tornamenta, vortices et mechanice condendorum
plurium mundorum rationes etc. etc.

Och ehuruväl olika meningar torde hos somliga synas hafva
litet att innebära och kunna tålas, så vida de äro tjänliga till någon
upplysning uti philosophicis, likväl, så vida det heter veritas non
est nisi una, och så vida den undflykten intet duger att säga: philo-
sophice hoc scio, theologice hoc ipsum credo, så kunna slika adser-
tioner intet bestå, utan löpa, somliga mer, somliga mindre, emot vår
kristliga tros grundartiklar, därför har icke heller philosophia sana
inter christianos tillförene understått sig att dem föra eller förfäkta.
Somliga af dem äro ock sådana, som underbygga och märkeligen
styrka såväl andra, som pelagianiske, påfviske, socinianske, arminian-
ske och i synnerhet kalviniske villfarelser, att förtiga den scepticis-
mum och ovisshet om alla ting, som härigenom föras på bane. Och
om de så kallade naturalister på det sättet vilja missbruka sitt för-
stånd, så måste ändtligen "en spakfärdig Sara rymma huset för en
stolt och förmäten Hagar."

4) Att åtskilliga sådana adsertioner äro här vid akademien endels
publice, endels privatim förebragta eller genom cartesianske skrifters
ovarsamma commendationer bland ungdomen spridda är nogsamt
kunnigt, och likväl för deras oformlighet och differens, som de
hafva med orthodoxa theologia, torde de kunna räknas ibland monstra
debellanda. Att ock därpå är vid gifvet tillfälle stundom publice och
stundom privatim talt, är endels i mannaminne, endels i befintliga
dokumenter kunnigt; men att intet därmed uträttas, våller, att slika
noviteter måste beskönjas under libertate philosophandi. Eljes är af
andre i slika mål klagadt, att juventus occupatur preejudiciis, formatur
ad res novas, flectitur in studio, jaciuntur probra in dissentientes,
qui 2&stimantur morosi et expertes bonarum artium, censores ultra
crepidam religandi a frugibus ad glandes. Andre beskyllas, att de
intet förstå Cartesium och hans diktion, andre, att de vilja den gamla
barbarien hafva behållen och maintenera endels sitt oförstånd, endels
sin tillvällade myndighet. Men månn andre ock icke kunna säga om
anföraren Cartesio, att han var antingen en ”ateist eller elak krist’?
Och de, som så starkt vilja hålla hans parti, torde göra sig miss-
tänkta, antingen till något oförstånd eller vårdslöshet om sin rätta
kristendom och den edsplikt, till hvilken de förbundna äro, helst
när gjorda påminnelser bemötas med undflykter, retoricationer eller
andra fåfänga subsidier.

35) Här anbringas till ursäkt, att philosophia antiqua är fast mer
intagen af olidliga villfarelser uti religion och gifver alldeles mindre
ljus uti naturliga saker än den nya. Men det bör ock vara i minne,
att de, som den evangeliska läran följa, hafva fast mindre fara af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 21:40:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ebenzelius/1/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free