- Project Runeberg -  Om bevisen för Guds verklighet /
10

(1897) [MARC] Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om bevisen för Guds verklighet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

10 . H. EDFELDT

dels såsom förnimmande och viljande, så indelas de materiala
bevisen med afseende derpå i reala eller ontologiska och ideala
eller noologiska, af hvilka senare de moraliska eller praktiska
bevisen för Guds existens äro en särskild form.

Till de formala, bevisen för Guds existens hör det ontolo-
giska beviset, som utgår från idéen om ett absolut väsen eller
från de fordringar på ett sådant väsen, som innehållas i förnuf-
tet. Vid de formala bevisen göres intet afseende på någon i
vår erfarenhet gifven verklighet, som hänvisar på hvad det abso-
luta är till sitt innehåll och som således kan tjena såsom typ
för uppfattningen af ett absolut väsen. Det ontologiska beviset
i dess äldsta form utgår från det faktum, att menniskan har med-
vetande om ett väsen än hvilket ett högre icke kan tänkas.
Detta väsen, sluter man, måste för att vara det högsta, existera
icke blott in intellectu utan äfven in re, ty existerade det endast
in intellectu, så kunde man tänka ett än högre väsen, nemligen
det, som existerade äfven in re, hvilket vore motsägelse. Att
detta bevis har utgått från realistiska förutsättningar, se vi af
den motsättning, som här göres mellan esse in intellectu och esse
in re eller existens utom medvetandet. Det är också tydligt,
att beviset genom dessa realistiska antaganden blir helt och hål-
let förfeladt, emedan man omöjligen : genom bevisningsgrunder,
som tillhöra medvetandet, kan bevisa verkligheten af någonting,
som faller utom medvetandet. Men befrias det ifrågavarande
beviset från de nämnda realistiska förutsättningarna, så har det
sin fulla giltighet och bevisningskraft. Och det, som genom
detta bevis ådagalägges, är Guds oändlighet ad extra eller att
ingenting jemte eller utom Gud finnes, af hvilket han är beroende.
Detta är Guds absoluthet, som bestämmes till sjelfständighet
eller att Gud är oberoende af allt annat och följaktligen endast
beror af sig sjelf, och till fullkomlighet eller att Gud i sig sjelf har
vilkoren för sin verklighet och icke i ett annat, som vore en från
hans’ verklighet åtskild möjlighet. För ett fullkomligt väsen finnes
ingen motsats mellan möjlighet och verklighet. Dessa måste för
ett sådant väsen sammanfalla till ett eller vara identiska.

Liksom det nu anförda beviset för Guds existens utgår
från begreppet om Gud såsom hafvande yttre oändlighet, så ut-
går den andra formen af det ontologiska beviset från begreppet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbevisgud/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free