- Project Runeberg -  Om Boströms ideelära /
64

(1884) Author: Hans Edfeldt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

O-i

mägtat utdraga de kouseqveuser, sora följa af denna
filosofis principer.

Jag är fullt ense med prof. N. i det afseendet, att
väsendenas, ideernas reela enhet endast kan vara en enda.
Detta är ock med eftertrycklighet framhållet i min
inled-ningsskrift till Boströms skrifter. Här säges: »Men såsom
tillvarande äro icke väsendena i och för sig sjelfva
detsamma, som de äro i sin ursprunglighet och sanning eller
i det guddomliga förnuftet. I det guddomliga förnuftet
äro de absoluta väsenden; såsom tillvarande deremot äro
de endast relativa eller ändligt förnuftiga väsenden.
Förutsättningen för hvarje ändligt förnuftigt väsendes
möjlighet är, att det först i begreppet är ett sjelfständigt eller
absolut väsen, d. v. s. blott ande, lefvande, sjelfmedvetande
eller förnuft utan hvarje motsats, ty i detta är dess
ändlighet en inskränkning och negation»’). Här säges ju,
att det är »i det guddomliga förnuftet», d. v. s. i dess
enhet, som de äro absoluta väsenden. Och vidare förklaras
här betydelsen af bestämningen absolut med uttrycket
»sjelfständigt». Ingenting osjelfständigt eller relativt kan
omedelbart ingå i Guds enhet. Vidare heter det i min
inledningsskrift: »Till dessa är Gud grund i begreppet, icke i
tiden, och de äro hans följder i begreppet»’-). »Den
mångfald af relativa väsenden, som äro faktiskt gifna,
förutsätter för sin förklaring en mångfald af absoluta väsenden,
som alla innehållas i Gud såsom deras enhet och allhet»3).
»Vi ha således här en mångfald af relativa väsenden, som
förutsätta en mångfald af absoluta väsenden, hvilka alla
innehållas i Gud såsom det bela af väsenden eller såsom
ett system af absoluta väsenden, hvilket vi förut ha sett
höra till begreppet om Gud såsom ens realissimuni»4).
»Vi finna således äfven i verlden en mångfald af relativa
väsenden, som förutsätta en mångfald af absoluta
väsenden, som alla innehållas i Gud såsom det högsta väsendet,
d. v. s. alla väsendens väsen»5). I min inledningsskrift
till Boströms skrifter har jag således visat, att alla (sanna,

1) Se inledningsskriften sid. 3. 2) Sid. 49.

3) Sid. 50. 4) Sid. 58. 5) Sid. 59.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 22:03:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ehbosideel/0068.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free