- Project Runeberg -  Anders Zorn /
102

(1946) [MARC] Author: Albert Engström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Anders Zorn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Han måste resa norr ut, ty Emma Lamm skulle
komma till Paris med sin mor. Där mötas de båda
hemligt förlovade och äro tillsammans dagen i ände, bese
gallerier och Salongen, där Zorn exponerar en akvarell
från Cadiz, »Kusinerna». Där börjar han under sin
fästmös ledning intressera sig för historien med
konsten som åskådningsmaterial. Hans öga öppnas för
tidsandan i de olika perioderna av mänsklighetens
historia, vilken sedan alltmera skulle bli hans
älsklingsstudium. — Fästmön och hennes mor resa
tillbaka till Sverige och Zorn reser till England, där
Bolinder skaffat dem båda en hydda vid Themsen.
Zorn hade redan glömt sitt förflugna yttrande om att
leva flodliv och fann det sedermera underligt att
just det skulle för tre år framåt, kanske de viktigaste
i hans liv, föra honom tillbaka till England. Detta
hände i maj 1882.

I Richmond väntade hans vän Bolinder, och en
argsint gumma hushållade för kamraterna. Bolinder reste
varje morgon in till London och kom ut om
eftermiddagarna. Under tiden målade Zorn flitigt
flodmotiv, parklandskap, någon flicka i hängmatta och
självporträtt i fets med bakgrund av vinlöv. Några
svenskar hälsade på en gång, men voro för trevliga
och glada för grannskapet. Käringen blev otrevlig och
kvarteret flyttades till en snäll fru längre ned i
gatan.

Men sommaren nalkades sitt slut, det började sina
i kassan och han måste tänka på framtiden. Den borde
ju ej bli så bekymmersam. Han ansåg sig vara
samtidens bäste akvarellmålare (varemot ingen torde
invända något), och allt borde gå bra. Men han behövde

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Mar 1 01:32:51 2018 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/engzorn/0100.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free