- Project Runeberg -  Judarna på svensk mark. Historien om israeliternas invandring till Sverige /
85

(1924) [MARC] Author: Eskil Olán
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


I forna dagar, då avogheten och misstron mot judarna framträdde i
starkare dager, litade man ej på israeliterna och visste icke alltid, huruvida
deras uppgifter voro trovärdiga eller avsedda att föra de kristna bakom
ljuset. Den stora olikheten i religiös uppfattning gjorde även att man icke
fullt kände till värdet av den ed de österländska folken avgåvo, och
judarna blevo även utsatta för åtskilliga trakasserier från
rättsmyndigheternas sida. Då de skulle avlägga sin ed, tillgrepos en del besynnerliga och
förolämpande åtgärder gentemot de mosaiska trosbekännarna, vilket torde
hava ingivit dem en egendomlig uppfattning om den kristna rättsproceduren.
Sålunda ställdes judarna barfota på en fläsksvåle eller ett svinskinn
framför domstolen, när de skulle vittna i något mål — ett förfaringssätt, som
torde hava verkat upprörande på vittnet, då man tager i betraktande, vad
judarna tänka om grisen.

I Sverige använde man ett humanare sätt gentemot judarna, när de
någon gång kallades inför rätta. Vid tillämpningen av judereglementet hade
man då bl. a. att tillgå en del sakkunniga råd av den berömde läraren i
orientaliska språk vid Uppsala universitet, Chr. P. Löwe, — en till kristna
läran övergången jude, vilken väl kände de i österlandet brukliga
edsformulären. Bl. a. ansågs icke lämpligt att på dombordet framlägga någon tryckt
hebreisk bibel, s. k. Thumasch, såsom varande mindre respekterad av de
rättrogna israeliterna, enär den ofta utgivits och tryckts av kristna. I
stället hämtades judarnas stora handskrivna bibelrulle från synagogan, varefter
vittnet lade fingrarna på de rader i den hebreiska texten, vilka innehöllo det
andra budet. Därpå avlade juden följande ed:

»Jag N. N. svär och bedyrar vid mina fäders, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud, som haver
skapat himmel och jord samt givit Moses lagen på Sinai berg, att jag på de artiklar och
punkter, som mig i anseende till N. N. skola föreställas, vill säga och anföra den rätta, rena och
oförfalskade sanningen och därifrån icke avvika, varken för vänskap, fiendeskap, skänker,
gunst eller för evad annan orsak det vara må; så sant mig Gud hjälpe, mina fäders Abrahams,
Isaks och Jakobs Gud och hans heliga lag.»

De svenska judarnas moral.



När man tager i betraktande den misstro, som fordom riktades mot
judarna, och huru man vid deras insläppande i Sverige anvisade dem tre
bosättningsplatser, där de bättre skulle kunna övervakas, så framställer sig
lätt frågan, huruvida israeliterna verkligen voro så moraliskt undermåliga
och samhällsfarliga, som myndigheterna först synas hava antagit.

En närmare granskning av förhållandena visar, att vederbörande i viss
mån underskattat judarnas värde såsom medborgare i ett lagbundet sam-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:08:12 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eojpsm/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free