- Project Runeberg -  Judarna på svensk mark. Historien om israeliternas invandring till Sverige /
110

(1924) [MARC] Author: Eskil Olán
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

några av de traditionella festligheter, varmed den svenska allmogen fordom
firade sin äktenskapliga förening.

Vid ett judebröllop brukade det förlovade paret ställa sig .under ett
slags enklare tronhimmel, kring vilken några ynglingar posterade med
vaxljus i händerna, och vilka inledde ceremonien med psalmsång. Sedan tog
den mosaiska församlingens kantor (eller någon av familjens närmaste män)
en bägare med vin, varur han bjöd brudparet att dricka. Därefter gav
brudgummen sin fästmö en ring, vilket skulle observeras av två vittnen,
samt förklarade sig vara hennes man. Nu upplästes äktenskapsdokumentet,
däri mannen bl. a. lovade att försörja hustrun och leva fredligt med henne,
och sedan bjöds åter ett glas vin, vilket dracks under böner. Vinresterna
i glasen slogos ut, under det brudgummen kastade sitt eget glas mot
marken, så att det gick i bitar, — en handling, som skulle erinra om
dödens förintande kraft.

Därpå följde lyckönskningar från de närvarande, och sedan gick en
aftonmåltid av stapeln för släkt och vänner, vilka då medförde presenter
till bruden. Senare på aftonen fördes bruden högtidligen in till sin man.

Några dagar därefter följde en ny ceremoni, varvid brudparet och deras
gäster — manfolk och kvinnfolk var för sig — på sabbaten begåvo sig till
synagogan, där brudgummen uppläste dagens text ur Skriften samt
utlovade vissa gåvor till de fattiga. Därmed avslutades bröllopet, och sedan
samtliga vänner åter följt hem de nygifta, åtskiljdes sällskapet.

Äktenskap mellan kristna och judar.



De blandade äktenskapen mellan kristna och judar betraktades fordom
såsom en styggelse och tillätos ej heller i Sverige förrän år 1863, ehuru en
del undantagstillåtelser dock stundom beviljades av vederbörande
myndigheter. Dessa enstaka giftermål utanför den mosaiska församlingen väckte i
allmänhet det största ogillande bland de rättrogna judarna och betraktas
ännu i dag av många bland dem såsom ett svikande av de gamla
traditionerna inom Israels folk. Deras Talmud (Gemara) är i detta avseende mycket
sträng och säger: »Den jude, som begiver sig till en kristen kvinna, gör
lika så stor synd, som då han begiver sig till ett kreatur».

Vid den år 1815 uppblossande striden rörande judarnas ställning i
Sverige upptogs även frågan om de blandade äktenskapen, och en
motionär föreslog bl. a. i riksdagen, att svensk undersåte, som å utrikes ort gift
sig med en person av »judiska nationen», skulle dömas till ständig
landsflykt. Detta förslag framkallade dock gensagor, därvid en skribent

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:08:12 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eojpsm/0110.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free