- Project Runeberg -  Judarna på svensk mark. Historien om israeliternas invandring till Sverige /
156

(1924) [MARC] Author: Eskil Olán
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Leffler, commercerådet Olof Wijk, stadsfysikus doktorn N. Mortensson,
regimentspastorn A. J. Broman, apotekaren H. J. Cavallin, grosshandlaren
Adolf Wohlfahrt, fabrikören Åkerman, biskopinnan Fredrika af Wingård,
grefvinnan Janette Wrangel, borgmästarinnan Malin Göök, fruarna Sofia
Nordquist, Charlotta Otterdahl och Jeanna Mattson samt mamsellerna
Carolina Brusewitz, Albertina Höök, M. C. Cavallin, Maria Bergman,
Elisabeth Bundy och Anna Greta Carlsson.

Lika väl som judarna under sin förskingring söka hålla sin stam ren
från främmande rasinblandning, så söka de även att bevara den mosaiska
läran obesmittad av främmande inflytelser, och deras avoghet mot
omvändelser är i viss mån av politisk art, beräknad att hålla israeliterna samlade
kring den gamla ledande läran. Fordom var den energi, som därvid
utvecklades, mycket stor, och även judarna foro fram mot sina egna
kättare på samma sätt som inkvisitionen på sitt område. Ett exempel i detta
avseende utgör Baruch Spinozas bannlysning, därvid judarna i
Amsterdam under de strängaste kyrkliga ceremonier utstötte denne lärde filosof
ur synagogan (1655).

I våra dagar, sedan de blandade äktenskapen mellan svenskar och
judar blivit mera allmänna, hava de rättrogna israeliterna måst bevittna,
hurusom även omvändelserna följt med den allmänna utvecklingen, trots
deras ogillande, — ehuru dessa omvändelser och dop ofta skett av
praktiska skäl och mestadels bland de äldre svensk-judiska släkterna, vilka
redan hunnit växa fast inom vår kultur.

Vid förfrågan inom en av våra synagogor, huru de ortodoxa israeliterna
betraktade den jude, som lät döpa sig, gavs det korta men betecknande
svaret: »Med förakt»!

***

Ett folk med traditioner.



I de tre senaste kapitlen hava vi skildrat de många egendomliga drag
i judarnas enskilda liv, vilka så starkt avvika från svenska seder och
tänkesätt. Även om judarna numera format sig efter våra yttre förhållanden,
så lever dock på djupet av deras själ den gamla mosaiska andan, vars
aldrig slocknande glöd dock stundom av någon yttre anledning flamma
upp. Judarna äro alltjämt, — trots den långa vistelsen i Europa — ett
märkligt och gåtfullt folk, vilket lämnar stoff till de mest ingående och
omfattande studier.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:08:12 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eojpsm/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free