- Project Runeberg -  Eskimoliv /
247

(1891) [MARC] [MARC] Author: Fridtjof Nansen With: Otto Sinding - Tema: Greenland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - XIII. Religiøse forestillinger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

De fremsiges langsomt i en dæmpet, mystisk tone,[1] det
synes, som de ialfald tildels staar i nogen forbindelse
med heksevæsenet. De minder merkelig om vore gamle
signekjærringer og deres ofte meningsløse formularer. Det
forekommer mig rimeligt, at de maa være reminisenser af
gamle skikke, som er tilført udenfra, og hvis oprindelige
betydning er gaat tabt. Ifølge Rink kan dog ogsaa
trylleformularer læres ved at lytte til en fuglestemme.[2]

Foruden disse formularer bruges ogsaa tryllesange.
Ordene i dem er imidlertid forstaalige ogsaa for de
nuværende grønlændere, og de kan synges i andres paahør.

Ifølge Rink synes det, som det almindelig skulde være
benytterens afdøde slegtninge eller forfædre, særlig
bedsteforældrenes sjæle, hvis hjælp paakaldes ved disse
formularer og særlig sangene. Af Holms beretning fremgaar
imidlertid intet saadant. Det synes mig dog ikke
urimeligt, at de ligesaavel som amuletterne ofte staar i en vis
forbindelse med de afdøde og altsaa kan være begyndelsen
til (eller overlevering fra?) en mer udviklet dyrkelse af
disse. Naar en gut første gange blev sat i kajak,
paakaldte f. eks. faren ved tryllesang sine afdøde forældres
eller bedsteforældres sjæle om at beskytte ham.

Ofringer til de overnaturlige magter er kun lidet
fremtrædende hos grønlænderne. Det mest almindelige er, at
de til havets inue, de saakaldte kungusutarissat (flt. af
kungusutariak), som er glade i rævekjød og rævehaler, ofrer
sligt, hvergang de fanger ræve, for at faa god fangst.
Desuden kan de ogsaa paa reiser ofre til visse forbjerge,
isbræer e. l., som de anser for farlige, for at komme uskadte
forbi. Offeret, som ofte er mad, men ogsaa kan være perler



[1] Sml. Holm: Med. om Grønl. Hefte 10, side 119 f.
[2] Esk. Ev. og Sagn, Suppl., side 194.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Apr 16 17:02:48 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eskimoliv/0257.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free