- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
19

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ankarcrona, Henrik August - Arbo, Peter Nicolai - Arborelius, Olof Per Ulrik - Arlberg, Georg Efraim Fritz

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

spansk tjenst, der han utmärkte sig vid
flere tillfällen genom personlig tapperhet.
Efter hemkomsten började han 1862 egna
sig åt målning. Det är i behandlingen
af afrikanska landskap och genom en
karakteristisk framställning af detta lands
natur, som A. vunnit ett visst namn samt
— lärjunge af Boklund och Höckert —
uppnått mycken teknisk färdighet. Han
har vidare behandlat flere fosterländska
motiv, synnerligen från Dalarnes natur
och folklif, samt efter en (1871) företagen
resa till Italien lemnat genrebilder äfven
från detta land.

Arbo, Peter Nicolai, norsk
historiemålare, född på Gulskogen nära
Drammen 1831. Sedan han fullföljt sina
universitetsstudier i Kristiania, öfverlemnade
han sig helt och hållet åt sin förkärlek
för målarekonsten och studerade först i
Köpenhamn, sedan i Dusseldorf (1852)
under Carl Sohn och batalj målaren
Hänten. Sedan studerade han flere år i
Paris. 1866 erhöll Arbo vid den
skandinaviska expositionen i Stockholm medalj
för sin stora tafla: "Valkyria", som
existerar i trenne exemplar, ett i
nationalmuseum i Stockholm, ett i
nationalgalleriet i Kristiania och ett i privat
besittning. Arbos namn är väsentligen fästadt
vid denna förträffliga tafla, och det är
här åter icke så mycket sjelfva figuren
— egentligen mera en modellfigur än en
"Valkyria" — utan det effektfulla i det
valda ögonblicket, då hon på sin löddriga
häst spränger ned öfver skyarnes berg;
det djerfva i hästens rörelse, det eldiga
i hela uppfattningen, som drager
åskådaren med. Icke fullt så väl har det
lyckats honom att genomföra samma djerfva
storhet i ett annat ämne, tillhörande
Norges sagoverld, "Asgårdsrejen" (exponerad
vid Köpenhamnsutställningen 1872)
tillhörande norska nationalgalleriet: det
kolossala ämnet har varit honom
öfvermäktigt ; trots många lyckliga ansatser
tyckes det hela ha varit för smått tänkt och I
kan derför ej verka stort. Deremot
måste den stilla, lyriskt-allvarliga "Rolf
Krakes död" (exponerad 1872) räknas till hans J
bästa taflor. "Ett slagfält under tre
tioåriga kriget" (1861), "Ingeborg", "Harald
Hårdrådes fall i slaget vid
Standfordbridge" äro i privat besittning Äfven
som porträttmålare har Arbo vunnit
rättmätigt anseende. Hans senaste arbete är
"Karl XV :s kröning i Throndhjems
domkyrka", utförd enligt beställning af
konung Oskar II och bestämd för slottet i
Kristiania.

Arborelius, Olof Per Ulrik,
landskapsmålare, född 1842 i Orsa i Dalarne, elev
vid akademien för de fria konsterna 1860
—68, då han erhöll den kungl, medaljen
samt fick en på akademiens stat uppförd
resepension 1869—72, under hvilken tid
han besökt Düsseldorf och Roma. Till
sina taflor, som utmärka sig genom en
utpräglad realistisk uppfattning, har A.
oftast hemtat motiven från Dalarnes
skogsnatur, men äfven från Schweiz och
Italien. Hans Dalalandskap, som i
allmänhet kännetecknas genom uppfattningens
värme och sanning, vitna om målarens
kärleksfulla blick för hembygdens
egendomliga skönhet. — A. blef 1881
Öfverlärare i teckning och målning vid
tekniska skolan i Stockholm.

Arlberg, Georg Efraim Fritz, enaf
Sveriges mest framstående sångartister
och tillika förträfflig skådespelare, född
den 31 mars 1830 i Leksand i Dalarne och
enda barnet af komministern derstädes
Georg Arlberg och hans första maka
Margareta Lovisa Sahlmark. Ganska tidigt
visade den unge gossen anlag för musik, och
redan då begåfvad med en vacker röst och
detta ovanligt skarpa minne, som alltid
varit ett utmärkande drag hos Arlberg, lärde
han sig snart alla visor han hörde, och
genom att åhöra sina lekkamraters
lektioner i musik hos klockaren och orgelnisten
Daniel Magnus Walin (fader till Rudolf
och Amalia Walin) lärde han inom kort
att spela piano och känna noter. Ar 1848
aflade han i Upsala studentexamen och
kameralexamen 1852, hvarefter han lät i
Stockholm inskrifva sig i flere
embets-verk. — Han hade redan i Upsala under
sin studietid väckt uppmärksamhet genom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Feb 4 12:11:23 2022 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free