- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
291

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Landini, Raffaello - Lang, Anna Sofia - Lange, Gustaf - Lange, Algot

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

men denna var honom ej så bevågen
som konsten. Han förlorade allt hvad
han egde och måste återgå till scenen.
Han afled i Livorno den 22 maj 1884,
sjutio år gammal.

Lang, Anna Sofia, violinist, född 1869
i Halland. Redan tidigt framstod
hennes musikaliska anlag. Hon spelade
piano vid 5 års ålder och violin vid 9.
Professor d’Aubert, som hörde henne spela
violin, när hon var tretton år, rådde henne
att fortsätta studierna vid
musikkonser-vatoriet. Hon vann inträde der 1873 och
studerade först för D’Aubert, sedan för
Lindberg. 1878 lemnade hon
konserva-toriet och studerade året derpå under en
kortare tid för konsertmästare Tofte och
Anton Svendsen i Köpenhamn, hvarefter
hon reste till Paris och erhöll
undervisning af Leonard. Sommaren 1882
återvände hon till fäderneslandet för att skaffa
sig utvägar till fortsatta studier. I nov.
och dec. sistnämda år lät hon höra sig
på ett par konserter i hufvudstaden och
väckte dervid det lifligaste bifall. Sedan
hon med mycken framgång konserterat
i åtskilliga landsortsstäder samt af
musikaliska akademienutnämts till Beskowsk
stipendiat, fortsatte hon studierna för
Leonard, som fäste stora förhoppningar
vid sin unga svenska elev. Vid en
konsert å Sälle Pleyel i Paris i april 1883
väckte hon mycket uppseende med sitt
violinspel. Derefter reste hon till
London och biträdde vid några konserter,
med. den påföljd att hon blef
engagerad för en längre konserttourné i
Englands sydligare städer. Hösten 1884
be-sökte hon Stockholm och spelade med
mycken framgång på en
symfonikonsert, hvarpå hon åter begaf sig öfver
till England i och för
konsertengage-ment.

Lange, 1) Gustaf, tysk pianist och
tonsättare, föddes 1830. Sin första
undervisning i piano och orgel erhöll han af,
sin fader, som var kantor och organist
i Schwerstedt invid Erfurt. Han
fortsatte sina studier vid lärareseminariet i
Erfurt samt i Berlin, der han i piano
åtnjöt undervisning af bl. a. Löschorn.
i Han lät nu, pä 1860-talet, höra sig
offentligt som pianist och rönte det lifligaste
bifall. Uppmuntrad af den framgång han
haft med sina första ,tonsättningar, beslöt
han att företrädesvis egna sig åt
komponerandet af pianosaker. Härutinnan jiar
han nått ett högst betydande opustal —
närmare 300. Det mesta han skrifvit är
salongskompositioner.

2) Algot, operasångare, född i
Kalmar den 17 april 1850. Följande året
flyttade föräldrarne till Stockholm, der fadern
dog 1857, efterlemnande familjen i de
bekymmersammaste omständigheter.
Sonen Algot förvärfvade dock en del af sitt
uppehälle med undervisning och tog 1869
studentexamen. Följande år aflade han
i Upsala preliminärexamen till hofrätten,
men af^ brist på medel till studiernas
fortsättande måste han snart lemna
lärdomsstaden och tog 1872 anställning vid
svenska teatern i Helsingfors. Denna
teater odlade då med framgång jemväl
den lyriska repertoaren. L., hvilken
debuterade som eremiten i "Friskytten", fick
derigenom ett vidsträckt fält för sin
musikaliska begåfning, som understöddes at
en välljudande stämma. Han använötes
emellertid äfven i det dramatiska facket,
så att han efter någon tid den ena
qvällen uppträdde som Tell eller Bertram och
den följande som Yilbelm i "Axel och
Valborg" eller Bertran de Born.’ L.
afgick från Helsingforsteatern våren 1877
och begaf sig till Paris, der han
uppehöll sig ett år, flitigt sysselsatt med
sångstudier. Han bevistade vid konservatoriet
Mockers lektioner i opera comique och Gots
i komedi. För Obin instuderade han bl. a.
Mefistos parti i "Faust" på konservatoriets
scen och sjöng för konservatorieläraren
Bussine. Återkommen till Stockholm,
debuterade L. å Stora teateru i oktober
1878 som Lothario i "Mignon" och
Belan) y i "Villars dragoner" och erhöll
anställning från 1 november s. å. Här har
L. sedan dess utfört många partier: Don
Juan, Figaro i "Barberaren", grefven i
"Figaros bröllop", Nevers och St. Bris i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0295.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free