Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lauterbach, Johann Christopher - Lecomte-Vernet, Charles Hippolyte Emile - Lee, Sebastian - Lee, Louis - Lefebvre, Charles - Lefebvre, Jules-Joseph - Lefébure-Wely, Louis Jaime Alfred
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
på konsertresor och kallades till
dirigerande medlem af hofkapellet i Munchen
samt lärare vid dervarande
konservatorium. Sedermera tillträdde han första
konsertmästareposten i Dresden, derhän
jemväl, sedan 1861, är anstäld som
kon-servatorielärare, åtnjutande högt
anseende. På sina senaste konsertresor har
han äfven besökt Köpenhamn. En
betydande teknik förenar sig i hans spel
med intelligens och klarhet i föredraget,
och en synnerligen vacker ton. Som
qvartettspelare tillsammans med
Griitz-macher m. fl. har han skördat framgång.
Skrifvit åtskilliga salongsstycken för sitt
instrument.
Lecomte-Vernet, Charles
Hippolyte Emile, fransk historie- och
genremålare,, född i Paris 1821, utbildade sig
under Horace Yernet och Cogniet och
uppträdde sedan 1843 med taflor af högst
olikartade motiv; än lånar han dessa
från den religiösa historien, än från
mytologien, än hemtar han dem ock från
folklifvet i de af honom upprepade
gånger besökta länderna Italien, Egypten
och Syrien. Bland hans arbeten
nämnas: Aria Cattiva (1846) Aurora, Natten,
Ugolino, Jungfru Marie bebådelse,
Orpheus och Eurydike, den heliga
Katharina, drottningen af Navarra, "Låten
barnen komma till mig" (kyrkan St. Louis
<en 1’Ile, 1861) och från Orienten en
Fel-lahqvinna med sitt barn, egyptisk
danserska, m, fl.
Lee, 1) Sebastian, tysk violoncellist.
Född 1805 i Hamburg. Studerade för
Prell, en elev af Eomberg. 1830 begaf
lian sig ut på konsertresor genom
Tyskland och derifrån 1852 till Paris, der han
Tid italienska operan firade formliga
triumfer. Senare utnämdes han till
solo-violoncellist vid Stora operan. 1868
flyttade han till Hamburg, som han sedan
aldrig lemnat. Hans broder:
2) Louis, tysk violoncellist och
pianist. Född 1819 i Hamburg. Hans ton
på violoncellen är hvarken stor eller
stark, men han eger en betydande
teknik. Som pianist spelar han utan noter
stora orkesterverk med den största
full-stämmighet. Sedan han gjort längre
konsertresor genom Tyskland samt under
någon tid uppehållit sig i Paris, slog han
sig ned i Hamburg, der han sedan flere
år verkar som musiklärare och
qvartettspelare. Han har komponerat symfonier,
ouvertyrer, kammarmusik m. m. samt
skrifvit variationer, divertissement,
ronder och fantasier m. m. försitt
instrument jemte en violoncell skola.
Lefebvre, 1) Charles, fransk
historiemålare, född 1798 i Paris, lärjunge af Gros
och af du Pujol, har utfört religiösa
målningar för många kyrkor. Hans alster
erinra om den Davidska stilen, äro klart
och omsorgsfullt komponerade, färgen
hård och enkel. Han är äfven
porträttmålare.
2) Jules-Joseph, fransk målare, är
jemte Cabanel och Bouguerau en
ansedd framställare af den nakna
qvinnokroppen, af nymfer och allegoriska
figurer, der den allegoriska betydelsen
hänger mycket lösligt tillsamman med sjelfva
bilden och synes vara en blott
.förevändning att få måla naket. Hans i
Luxembourgmuseet förvarade tafla "Sanningen"
är i detta fall typisk för konstnärens sätt
att gå till väga. Lefebvre har äfven
målat italienska scener — "Caritas
Roma na", "Vallfärden till Sacro Speco" samt
porträtt bland annat af kejsarprinsen.
Hans taflor utmärka sig för ett högst
elegant utförande, en omsorgsfull
modellering och en mjuk och vek penselföring.
Med den yngre skolans fordran på kraft
och sträng realism i färguppfattning hav
han föga gemensamt. — Han är född
1836 och var elev af Cogniet.
Lefébure-Wely, Louis Jaime Alfred,
fransk organist, tonsättare, föddes 1817
i Paris. Fadren, som var organist, lärde*
sonen spela piano redan vid 372 års
ålder; denne gjorde sådana framsteg i
musiken att han åtta år gammal skref en
messa, som också kom till uppförande.
Han var knapt femton år, då han blef
fadrens efterträdare som organist i S:t
Roch. 1832 studerade han vid
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>