- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
305

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lepage, Jules Bastien - Lerche, Vincent Stoltenberg Lerche - Leschetitzky, Theodor - Lesueur, François Louis - Leu, August Wilhelm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

landskap och aqvareller. Trots det stora
anseende, han åtnjöt bland hela Europas
yngre konstnärsslägte, blef ingen afhans
taflor inköpt till Luxembourgmuseet, ej
heller vann han i Frankrike någon större
utmärkelse, sedan han 1874 och 1875 —
det vill säga innan han utbildat sig till
den mästare han blef — vunnit två
medaljer på salongen.

Bastien-Lepage afled af kräfta i Paris
den 10 december 1884, endast 36 år
gammal.

Hans broder Emile Lepage har gjort
sig känd som en talangfull arkitekt.

Lerche, Vincent Stoltenberg
Lerche
, norsk genremålare, är född i
Tönsberg, 5 september 1837, der hans
fader var skeppsredare. Han tog
studentexamen 1855, men redan följande
året finna vi honom i Dusseldorf, der
han ingick som elev vid akademien.
Under resor längs Bhen och till
Venedig utvecklade han sig hastigt till en
betydande arkitekturmålare, hos hvilken
dock snart intresset för
staffagefigurerna trängde arkitekturintresset i
bakgrunden, och snart finna vi honom
såsom en humoristisk skildrare af det lif,
som utvecklar sig i skuggan af de
gamla arkitektoniska monumenten, specielt
af klosterlifvet i Bhentrakterna, hvilka
alla utmärka sig för ett godmodigt,
skämtsamt lynne och en qvick humor, som
aldrig sårar, men alltid förfriskar. Hans
aqvareller täfla med hans oljemålningar
i afseende på konstnärligt värde: bland
hans mera bekanta taflor kunna nämnas
"Det inre af Lambertuskyrkan i
Dusseldorf" (i Bergens tafvelsamling)
"Marmo-kyrkans inre", "Klosterbiblioteket" i
Stockholms Nationalmuseum,
"Kardinal" och "Tiondedag i ett kloster" båda
tillhörande Kristiania Nationalgalleri,
"Den pantsatte Bondedreng" efter
Holbergs komedi, på slottet i’ Kristiania.

Leschetitzky, Theodor, pianist och
framstående lärare i pianospelning. Han
föddes 1831 af polska föräldrar och var
en längre tid professor vid konservatoriet
i Petersburg, men lemnade 1878 denna
befattning för att slå sig ned i Wien
såsom enskild lärare. Några år senare
ingick han äktenskap med en af sina
elever, den sedan så berömda pianovirtuosen
A. Essipoff. L. har utgifvit åtskillig
musik för piano. En enaktsopera af
honom, "Die erste Falte", har med rätt
stor framgång uppförts å hofoperan i
Wien samt i Wiesbaden.

Lesueur, François Louis, fransk
skådespelare, född i Paris 1819; anstäldes
först vid Montparnasse teatern och
uppträdde sedan på Saint-Marcel och andra
småteatrar i Paris’ utkanter samt
slutligen på Gymnase, der han väckte
uppseende i "Mercadet", "Le fils de famille",
"Diane de Lys", m. fi. dylika stycken,
samt har för öfrigt uppträdt i många
olika slags roller, såsom i rLes ganaches"
(1862), "Le demon du jeu" (1863), "Nos
bons villageois" (1866) och räknades bland
Gymnases allra främsta skådespelare.
Han lemnade dock slutligen denna teater,
och hans beundrare hade sorgen att se
honom spela i féerier på Chåtelet.
Dermed afslöts hans konstnärsbana. Död
1876.

Leu, August Wilhelm, tysk
landskapsmålare, född i Munster i Westfalen
1819, var 1840—44 elev vid akademien i
Dusseldorf, der han äfven, ehuru blott
under en kort tid, fick åtnjuta Schir?
mers undervisning. 1843 gjorde han en
resa till Norge, hvars bergiga natur så
intog honom, att han 1847 förnyade
resan. 1852 besökte han Schweiz. Bedan
hans första taflor från de nordiska
kusterna väckte stort bifall genom sin
eleganta framställning och sin lysande
färgskiftning, t. ex.: vattenfall på en norsk
högslätt (1844), norskt vattenfall med
furuskog (1848, national gal1 eriet i
Kristiania), Sognefjord’(1849, Kunsthalle i
Bremen), Hardangerfjord i Norge (1851
Ba-venégalleriet i Berlin) och senare många
andra, till hvilka vidare kommo talrika
taflor, hemtade från bergstrakterna i
Schweiz och Öfre Bayern, samt under
de sista åren äfven från det af honom
då besökta Italien. Till de mest

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0309.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free