- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
359

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Maubant, Fleury Polidore - Maurer, Ludvig Vilhelm - Max, Emanuel, Ritter von - Max, Gabriel - Mayer, Charles

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sedan stannade. Han har i allmänhet
uppträdt i sorgspelet och ansetts som en
af de skådespelare, hvilka bäst uttalat
vers så väl i de klassiska, som i de
moderna styckena. Äfven som "pére noble»
och "räsönnör" har M. utmärkt sig. Bland
hans förnämsta roller äro Danton i
"Charlotte Corday», grefve d’Ars i "Le lion
amoureux", amiralen i "Le sphinx", Karl
den store i "La fille de Boland".

Maurer, Ludvig Vilhelm, tysk
violinist, född i Potsdam 1789. Lärjunge af
Haak, blef han redan vid tretton års
ålder anstäld vid Berliner-hof orkestern.
När kapellet upplöstes 1806 gjorde han
en konsertresa till Eyssland och erhöll
genom Baillots förmedling
kapellmästareposten hos kansler Wsowologski. 1817
begaf han sig åter ut på resor och vände
först 1832 tillbaka till Petersburg. Död
derstädes 1878. Skrifvit en mängd
kompositioner för sitt instrument. Hans
concertante för fyra violiner förekommer
ännu på violinvirtuosernas repertoar.

Max, 1) Emanuel, Ritter von, tysk
bildhuggare, född i Biirgstein i Böhmen
1810, fick sin första utbildning hos Josef
Berg) er i Prag, besökte en lång tid
akademien i Wien, der han erhöll flera pris,
arbetade från 1839 till 1849 i Born och
gjorde mångfaldiga resor i Tyskland,
Belgien, England och Frankrike. Hans
i adel klassisk stil utförda verk äro:
marmorstatyerna af de böhmiska
apostlarne Cyrillus och Methodius i
Teynkyr-kan i Prag, grafvården öfver den af
lönnmördare dödade heliga Ludmilla och
framför alla hufvudfiguren i det härliga
Badetzky-bronsmonumentet i Prag, hvars
krigiska bifigurer härleda sig från
Emanuels broder Joseph (d. 1855), en staty
af hertig Bretislaw m. fl.

2) Gabriel, målare, född i Prag d. 23
aug. 1840, son till bildhuggaren Joseph
M., hos hvilken han arbetade till dennes,
död, besökte akademien i sin fädernestad
till 1858 och begaf sig sedan till Wien,
der han under tre år begagnade sig af
akademiens undervisning. Härnäst
utförde han en rad tuschteckningar, i hvilka
han, ledd af sitt svärmeri för musiken,
med genialisk uppfinning gifver
kroppslig gestalt åt idéerna för Bethovens och
Mendelsohns verk m. fl. 1863 kom han
till Munchen och blef Pilotys elev, men
tillegnade sig dock icke dennes
färgvirtuositet, utan använder för sina
sentimentala motiv, en dämpad, harmoniskt
utvecklad kolorit. Bland arbeten af detta
slag är taflan: en ros kastad till den unga
kristinnan, som inträder på arenan
mellan två lejon och en tiger (1874). Då
han 1867 lemnade Pilotys atelier, bosatte
han sig i Munchen, der han senare blef
anstäld som professor vid akademien.
Han utförde nu en mängd taflor somliga
svårmodiga och kontemplativa, t. ex. den
melankoliska nunnan, den fader- och
moderlösa, barmhertighetssystrarna m. fl.
andra af mera uppskakande innehåll, t. ex.
den halshuggna Gretchen, en bild som
gjör-| de rundresa genom Tysklands
hufvudstäder, likaså den skendöda Julia, utsträckt
på sitt läger, med bröllopssällskapet i
bakgrunden, den blinda lampsäljerskan
i katakomberna m. fl. En af hans
mästerligaste målningar, med hvilken han
beträdde det religiösa området, är
Kristus uppväckande en död. Af helt
annan art är deremot Suleika (1880), en
tafla rik på ljus- och solsken m.. fl. M.
är icke ett skapande snille, mäktigt
storartade kompositioner, utan framstår
i sina arbeten, der han sällan framställer
flera än två figurer, som den reflekterande
finkänslige konstnären, hvilken inom
måleriet tillämpar poetiska tankar och
fördjupar sig i psykologiska iakttagelser.

Mayer, Charles, tysk pianist. Född
1799 i Königsberg. Kom som helt ung
med sin fader, hvilken var klarinettist, till
Petersburg, der han blef Fields lärjunge.
Som fullfärdig virtuos åtföljde han fadren
1814 på en större konsertresa till Paris,
uppehöll sig derefter 1819—50 som lärare
i Petersburg, reste 1845 till Sverige,
Tyskland och Österrike. (Han gaf fyra
konserter i Stockholm 18 nqv.—16 dec. 1845.
S. å. utnämd till ledamot af musikaliska
akademien). 1850 slog han sig ned i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:17:20 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/eurkonst/0363.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free