- Project Runeberg -  Europas konstnärer /
533

(1887) [MARC] With: Arvid Ahnfelt
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Schubert ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

533

sig ånyo, öfver Pommern och Mecklen-1
burg, till Sverige och derifrån, efter V/2
års vistande på sednare stället, åter till
sin fädernestad. Här stannade han blott
ett halft år, hvarefter han för tredje |
gången afreste till Sverige. Hans senare
Öden, under ett par, tre årtionden, äro
okända. Nu är han spårlöst försvunnen.
Sista gången man hörde af honom
befann han sig i en tysk småstad. Man
vet nu icke ens om han är vid lif eller
ej, I Sverige var S. högt uppburen
både som konstnär och menniska. Han
egde stor färdighet å piano och hans
förmåga i tekniken var briljant.
Obehindradt spelade han hvad som helst
från bladet. I att improvisera egde Han
en alldeles särskild skicklighet, och när
andan föll på honom var han outtröttlig
härmed. Hans favoritpjes var —
Gubben Noach, af hvilken populära melodi han
gaf de mest egendomligaste travesteringar
(variationerna äro utgifna från try eket).
Under det S. ett halft år i början på
1840-talet vistades i Filipstad var han
mycket tillsammans med den kände
.Roxendorff och då blef ett musicerande utan
all ända, Bl. a. roade sig de begge
pianisterna att improvisera a quatre mains.
Schwencke spelte diskanten, Roxendorff
basen och så varierades och
improviserades öfver "Jag mins den ljufva tiden"
i alla möjliga .tonarter och tempi, men
med en ensemble så mönstergill, att
åhörarne stodo slagna af förvåning. I
Stockholm koncerterade S. flerfaldiga gånger*
Första gången han der uppträdde var i
april 1823. S. egde ett synnerligt
förtroende som lärare. I Byssland hade
han konditionerat hos de finaste familjer
och i Sverige räknade han också många
medlemmar af societeten bland sina elever.
På resande fot som S. snart sagdt jemnt
befann signade han en synnerligen vidt spridd
lärjungekrets, helst i Sverige, der han
utvecklade en flitig lärareverksamhet
såväl i hufvudstaden som en mängd
landsortsstäder. Som undervisningsmateriel
använde han medförkärlek Fr. Kuhlaus,
hans faders berömde lärjunges, instruk-

tiva sonater. Äfven som tonsättare var
S. mycket flitig. Fem år gammal
började han komponera. "Från hans
trettonde år kan man redan med nöje höra
hans kompositioner." påstod Drake. Hans
många kompositioner (pianosaker,
sångstycken m. m.) äro utgifna från trycket
dels i Tyskland och Frankrike, dels i
Stockholm och Kristiania. Hans intime
vän prof. Erik Drake har kopierat hans
allra flesta tonsättningar — en diger
samling om icke mindre än femton band,
nu i Musikaliska akademiens biblioteks
ego. En af dem (tr. i Stockholm) bär
följande kostliga titel: "Impromptu oder
Variationen auf das allgemein gesungen
I — gestrichen — und gepfiffenen Thema
des muntern Componisten Kossini "Di
tante Palpiti", mit einer bedenkl ichen
Einleitung Fräulein Elise Mörner
hochach-tungsvoll ge widmet von C. S."

Schwerin, Amelie von, f.
Ohrysan-der-1819, djurmålarinna, utbildad i
Dusseldorf. Hon har utstält åtskilliga
målningar i konstakademien och
konstföreningarna, de flesta landskapsmotiv med
boskap.

Schylander, Carl Gabriel,
skådespelare. Son af revisorn i k.
generalpostverket A. G. Schylander, var han född i
Stockholm 1748. År 1770 var han,
enligt vederb. mantalsuppgift,
"stallskrifvare vid k. hofvet", ingick sedan i
tullverkets tjenst och blef tullinspektor i
Finland, men återvände i slutet af
1780-talet till Stockholm och ingick, såsom det
säges på Gustaf den tredjes uppmaning,
vid teatern; tillhörde först Ristells
sällskap och antogs 1788 till skådespelare vid
den kungl, scenen. S. var ryktbar för
återgifvandet af gamla, löjliga
fruntimmersroller, såsom fru Slammerström i
"Bildhliggaren", Mor Bobi i "Colin och
Babet", kommerseiådinnan i "Kapten Puff",
o. s. v. Sådana roller spelade han, efter
hvad fian den tiden försäkrats, "med en
naturlighet i röst, gång, skick och
åtbörder, som svårligen öfverträffas." Ehuru
Schylander liksom Carl Stenborgs och
Sofia Stadings konstnärsverksamhet inföll

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:36:06 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/eurkonst/0537.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free