- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
138

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Naturreligion och Polyteism - I. Allmänna betraktelser - 1. Uppfostran till religion - 2. Religionen består icke i religionssystemer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

188
Fenix), så finnes icke någon jag- eller andevärld utan en Gud,
liksom icke heller något öde utan försyn,
Den afgörande skilnaden mellan människan och djuren är
hvarken medvetandet eller sedligheten, ty dessa förekomma dock
meteor-likt i den lägre djurkretsen — utan religionen som hvarken är tanke
eller blott sinnesstämning, men hjärtat i den inre människan. Detta
är grunden till all religion . . . Den som har religion, finner med
lika rätt en försyn i världshistorien som i sin egen familjehistoria.
Regnbågen, som utbreder sig öfver höjderna som en glänsande cirkel
på himlen, återspeglar samma sol i daggdroppen på en liten blomma.
Somliga människors anspråkslösa blygsamhet, som hellre låter det
blinda ödet än den förutseende försynen sörja för dem, vittnar
mindre om otro och anspråkslöshet än om medvetande att icke tro och
handla fromt. Herder bevisar att alla folk hafva af religionen fått
språk, skrift och sin första bildning; men bevisar han icke därmed
ännu något annat, nämligen att hos folken och följaktligen hos
människorna idealet är äldre än verkligheten, att alltså det högsta ligger
barnet närmare än det lägsta, synnerligast som det förra finnes inom
det, och att man tidigare räknar efter solur och Stjärn ti d än efter
stadsur, och att gudomen, såsom en gång i paradiset, så också nu i
öknen, förlänar människan sitt beläte innan denna vanställer det utan
att dock kunna umbära eller förlora det? Allt heligt är tidigare än
det oheliga. Skuld förutsätter oskuld, icke tvärtom; änglar, men icke
fallna änglar äro skapade. Därför kommer människan egentligen
icke nedifrån upp till det högsta utan alltid uppifrån och ned och
sedan tillbaka upp; aldrig -kan ett barn anses alltför oskyldigt och
godt Af denna orsak visar sig för folken och de enskilde det
oändliga förr än det ändliga, jå förr än det oändliga, såsom (enligt
Schelling) den unga naturens allmakt tidigare födde de fasta solarne än
jordarne som löpa omkring dem. Slumrar icke drömmande en hel
religiös metafysik redan hos barnet: huru skulle vi annars kunna
gifva det de inre åskådningarne af oändlighet, Gud, evighet, helighet
o. s. v., då vi icke kunna förmedla dem genom yttre åskådningar
och därtill intet annat medel äga än det tomma ordet, som blott kan
väcka men icke skapa.
Jean Paul, Lev ana öder Erziehlelire.
2.
Religionen består icke i religionssystemer.
I ären utan tvifvel bekanta med de mänskliga dårskapernas
historia och hafven utan tvifvel genomvandrat religionslärans olika

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0146.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free