- Project Runeberg -  Från kunskapens träd /
564

(1897) [MARC] Author: Edvard Evers
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Lycka och lycksalighet. Optimism och pessimism - II. Lycka och lycksalighet - A) Hvari lycksaligheten består - b) filosofisk åskådning - 11. Sokrates få behof - c) kristlig åskådning - 1. En kristen människas omsorgsfrihet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

564
hvad som funnes till hands? Och hvilkendera skulle förr tvingas att
kapitulera vid en belägring, den som behöfde de svåråtkomligaste
födoämnen eller den som vore belåten med att förtära sådant, som
vore lättast att anskaffa? Det synes, Antiphon, som om du ansåge
lyckan bestå i ett vekligt och dyrbart lefnadssätt. Jag däremot
anser det vara gudomligt att behöfva ingenting, men närmast det
gudomliga att behöfva så litet som möjligt, och att det gudomliga står
högst, men att det, som står det gudomliga närmast, står närmast
det högsta.
Xenophons Hågkomster om Sokrates, öfv. af tf. Ljungdahl.
c. Kristlig åskådning.
1.
En kristen människas omsorgsfrihet.
Tror du icke, att det finnes andra omsorger än blott om huru
man skall få sitt dagliga bröd? Har icke affärsmannen, som rör sig
med tusentals eller hundra tusentals kronor och därvid tyckes hafva
mycket att lefva af, dock anledning till omsorg, huru det skall gå
med. den eller den stora affären, vid hvilken han torde hafva satt en
stor del af sin egendom på spel? Eller kan icke den som
sysselsätter många arbetare mången gång få anledning till bekymmer,
huru han skall få penningar till deras aflöning? Eller kan icke
sjukdomen komma och förlama den lyckligaste människas arbetskraft
och göra henne oduglig för lifvet? Och kan icke ur blotta tanken
på möjligheten af en kommande nöd födas många omsorger? Och
till och med om jag har ett så andeligt arbete som att ständigt
predika Guds ord, kan ju äfven detta vara en källa till omsorg. Huru
skall det gå, när jag ser söndagen eller helgdagen framför mig och
icke vet hvad jag skall hafva att säga eller gifva? Så finnes det då
på alla håll anledningar till omsorg. Och dock säger Gud till alla
utan. undantag: "Hafven ingen omsorg". Men du tänker kanske:
"Detta ljuder godt och väl och låter säga sig, när man står på jämn
mark. Men när nöden kommer, kan dock ingen frigöra sig från
omsorgen". Nå väl, vi vilja icke strida med dig. Vill du hafva det
så för din del, att ingen kan vara utan omsorg, vill du bära
omsorgen allena och så tungt som möjligt, så bär den då. Men
säkert är, att sådant icke är tro. Och vi tala ju här endast om "trons
omsorgsfrihet". Det är trons företrädesrätt, ingen annans att vara
fri från omsorg. Det är åt tron detta nådesord bjuder sig: "Haf
ingen omsorg". Och visst är, att det finnes en tro, som kan vara
utan omsorg. Den bodde hos honom, som först sade detta ord:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 23:18:54 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/evers/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free