- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Förra delen /
190

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - B - Bonica ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

det, blir lagligen dömd o. brännes lefwande tillika med
sin medbrottsling. Se PROF.

BONICA, en fabelagtig ö i Nya Werlden, der Deodatus, en
alchemistisk läkare, förlägger en källa, hwars watten,
ypperligare än det ädlaste win, har förmågan at förwandla
alderdom i ungdom.

BONUS DEUS, den wälgörande Guden, ett af Jupiters tilnamn, som
dyrkades i Arkadien, i et tempel på wägen til berget Menalus. Se
dens GODE GUDEN, under GENIUS.

BONUS EVENTUS, lycklig utgång. Romarne hade gjort den til Gud,
och föreställde honom såsom en naken ynglins, stående, hållande
i ena handenm wallmoknoppar och sädesax, och en bägare i den
andra. Han war en af Dii consentes. Hans bild stod på
Capitolium, bredwid den Goda Lyckan, som war hans gemål ell.
syster, Man offrade åt honom en häst d. I5 Oct.

BONZER (Chin. M.) Chinesiske munkar, Foes anhängare. De
recommendera barmhertigdetswerk o. isynn. wälgörenhet emot
kloster, med löfte åt wälgörarne at sjelfwe försona deras synder
genom böner och botöfningar. Deras själ som försummat göra goda
werk och gerningar, kommer efter en lång rad af skamliga
själawandringar, at wistas i de ringaste djurs kroppar. Desse
B., med utseende af ödmjukhet och foglighet, iakttaga inför
allmänheten det strängaste lefnadssätt. För at gifwa waragtighet
åt sin Orden, köpa de unga barn, dem de upfostra enligt Ordens
anda, och slutligen inwiga i deras mysterier, sedan de låtit dem
genomgå mycket stränga prof, bland hwilka ett år at icke sofwa
dela det året deras noviciat warar. Om någon somnar, blir han på
et grymt sätt upwäckt af sina förmän. Qwinnor och flickor, som
äro inwigda åt Foe, erbjuda et rof som är lätt at åtkomma för
dessa nedriga bedragare, hwilka inbilla dem at kroppen är blott
et gammalt ruckel som man icke bör bry sig om; men Foe utwäljer
någon gång til tempel den ruin, som man tillåter dem at helga åt
honom. På det sättet wanhedras många familjer, och widskepelsen
skänker sitt bifall åt denna wanära. I städerna finnas sällskap
af andäktiga qwinnor som dyrka Foe och styras af gamla B. Alla
provinser kräla af dessa munkar. De tempel som stå mest i ropet,
upfyllas hwart ögonblick af en otalig skara andäktige som göra
sina wallfärder dit, med bilden af Foe eller någon annan afgud
hängande på halsen eller armen. Under det de tumma på en
rosenkrans, uttala de wördnadsfullt dessa ord: Omito-Fo, dem de
icke begripa. I China finnas äfwen B. af sekten Laokun, hwilka
delas i fyra klasser, åtskilde endast genom färgen på deras
kläder. Somlige äro klädde i swart, med et stort radband
hängande wid bältet, hwilket ger dem et slags likhet med
europeiska munkar. De andra färgerne äro hwitt, gult, och rödt.
Deras förmän äro en General o. Provincialer. De lefwa i kloster,
samt underhållas af furstens frikostighet och folkets
kärlekswerk. De göra kyskhetslöfte, men iakttaga det icke. Om de
likwäl öfwerraskas under deras umgänge med en qwinna, blir deras
omåttlighet med stränghet straffad. Et hett jern rännes igenom
munkens hals, en lång kedja trädes genom öppningen, och så
ömkligt utrustad ledes han helt naken genom stadens gator; detta
fortsättes til dess brottslingen genom allmänt understöd samlat
en betydlig penningsumma, hwilken kommer klostret til goda. Den
straffade får icke underlätta kedjan med handen, utan han är
åtföljd af en annan munk, som med en piska hindrar honom ifrån
at söka denna lindring i sitt lidande. Alla dessa munkar gå
sällan ut ensame; utan alltid twå och twå tilsamman. B. af
sekten Laokun sysslosätta sig isynn. at förespå det tilkommande,
at beswärja djeflar och söka den filosofiska stenen. De af Foes
sekt hafwa öfwerinseendet wid begrafnings-ceremonier. Ibland
dessa munkar och botgörande trashankar finnas någre som
affectera et strängare lefnadssätt och lefwa såsom eremiter uti
ihåliga klippor. Folket, som endast dömmer efter ytan, anser dem
såsom stora helgon; och pris ware Chinesernes fromma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:10:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/1/0198.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free