- Project Runeberg -  Ordbok i fabelläran eller Allmän mythologi / Sednare delen /
132

(1831-1836) [MARC] Author: Carl Erik Deléen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - M - Moskéer ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

132


nom sin dotter til hustru, ofwertygad at hon war en
Guds profet och wän. Stafwen begagnade M. sedermera
som trollspö, och det war med dess tilhjelp han gjorde
alla sina underwerk. (Mah. M.) Om Moses död berätta
Mahometanerne följande: En gång gick han ensam wilse i
öcknen och träffade händelsewis på en tom och öppen
graf, som war just lagom åt honom. Medan han står och
betraktar den, kom dödens ängel. M. kände igen hanom,
och frågade honom af hwad anleding han infann sig? –
“Jan ärnar taga själen ur kroppen på dig.” – På hwadd
sätt? icke kan du taga ut henne genom munnen, emedan
den har talt med Gud! icke genom öronen, ty de hafwa
hört Guds röst; icke genom ögonen, ty de hafwa sett
Guds ansigte; icke genom händeena, ty de hafwa
mottagit lagens taflor; icke heller genom fötterna, ty
de hafwa burit mig på berget Sinai". Ängeln förswann,
utan at swara på allt detta, antager en annan skepnad,
och kommer tilbaka med et paradis-äple, so han bjuder
åt M.; denne utan at misstänka något, börjar lukta
derpå. Pang fattade ängeln honom i näsan, klämde til
så at själen följde med, och kroppen föll i grafwen,
som ännu icke kunnat uptäckas.

MOSKÉER, Musulmannens tempel. Der ses hwarken altaren,
bilder eller figurer, ty sådana äro uttryckligen
förbudne i Koran. Förnämsta prydnaden består i en stor
mängd lampor och flera små dômer som hwila på colonner
af marmor eller porfyr. Innan man går in kommer man på
en stor gård öfwerskuggad af cypresser, sykomorer och
andra träd. Under en vestibul, midtpå gården, är en
källa och små marmorbassiner, der Musulmännen förrätta
abdest innan de göra bön. Denna gård omgifwes af
kloster som ligga i sträcka med de hus der Imanerne
för folket läsa Koran bedja för själarne i Araf ell.
skärs-elden. Der bo äfwen studenter och fattige
wandrings män, åt hwilka alla dagar utdelas rissoppa,
linsen, korngryn, och tre gånger i weckan lamköt.
Moskéernes inkomster äro omätliga, isynn. deras som
kallas Jamis, eller de kungliga. De anses äga ⅓ af all
jord i riket. Den heliga Sofia i Constantinopel har
ensam nog betydlig egendom för at sysslosätta folk,
hwilkas enda göra är at räkna och ordna dess
inkomster. Hwad Dervichernes M. angå, eller sådana som
enskilt andakt stiftat, så består deras inkomst i
testamenten, och pengarne sättas ut emot ränta;
hwilket hos Turkarne är tillåtet blott i sådana fall.
M. få icke bära stiftarens namn, utan Kejsarens.

MOSLEM, rätttroende (Mah. M.), et namn hwarmed
Araberne utmärka dem som bekänna Mahomets religion.

MOSSIMAGON (Ind. M.), en fest som infaller dagen efter
fullmånen i II:te månaden Massi ell. Febr. Den består
i rening uti heligt watten. Som inwånarne i Pondicheri
icke hafwa något heligt watten i sina pagoder, gå de
til floden Tircangi, en mil ifrån staden, der fasta de
och hålla bön för de döde.

MOTAZALITERNE, en mahometansk fest, som tror at Koran
blifwit skapad, och ej är sam-ewig med Gud. Denna
mening, förbannad af Koran, och förkastad af
Sunniterne, har likwäl funnit nitiska anhängare; den
wäckte til och med förföljelser under några
Abassidiska kalifer, som afgjorde at Koran war skapad:
Motavakel tillåt slutligen alla sina undersåter at om
den saken tro hwad de behagade. En musulmanisk lärd
fann en medelwäg at skilja twisten, och sade at
hufwud-idéen til Koran war werkligen af Gud, således
at den war sam-wäsendtlig och sam-ewig med Honom; men
at alla afskrifter woro menniskowerk.

MOTGÅNGEN (Sinneb. l.) Cochin har förenat alla Ripas
emblemer. En bedröfwad, nedslagen qwinna, swart-klädd,
som stöder sig på en käpp och håller i handen
fönderdrutna sädesax. Hennes lemmar äro beläckte med
sår som slickas af hundar. Hon bor i en hagelpiskad
koja med krossadt tak.

MOTHONE, Œnei dotter med en frilla, gaf sitt namn åt
staden Methone.

MOTSTRIDIGHET (Sinneb, lär.). En ful qwinna, glosögd,
med utsla-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:11:49 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/fabellaran/2/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free