- Project Runeberg -  Svenska Familj-Journalen / Band 17, årgång 1878 /
72

(1869-1885)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En krigshistoria i sten - Lifvet. E. A. L.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

JSn krigshistoria i sten.

!j[en kolonn, som en gång upprestes för att
pryda kejsar Trajani Forum .i Eom, är i sitt
slag det vackraste monument i verlden och ett af
de fullkomligaste antika konstverk, som tiden
skonat. Denna pelare befinner sig nämligen,
snart sagdt, till alla delar i ett synnerligen
väl bibehållet skick. Den plats, han intager, blef
uthuggen ur kullen Quirinalis, till jemnhöjd med det
öfriga Forum, och kolonnen innehar alldeles samma
höjd, som den afskurna delen af denna kulle, hvilken,
såsom det af piedestalens latinska inskrift vill
synas, sedermera helt och hållet undanskaffades. Af
denna inskrift framgår, att monumentet upprestes
af romerska folket och senaten, icke blott för att
fira Trajani seger öfver dacierna, utan äfven till
en erinran om höjden på ofvannämnde kulle, hvilken
måste bort för de stolta byggnader, som voro ämnade
att pryda Forum. Denna höjd utgör 128 fot, oberäknadt
S:t Petri brons-staty, som är elfva till tolf fot hög
och uppställdes på pelaren mot sextonde århundradets
slut af påfven Sixtus Y, i stället för den förgyllda
bronsstaty, som fordom prydt densamma och som långt
förut försvunnit.

Den egentliga pelaren består af tjugotre block grekisk
marmor, hvilka äro så omsorgsfullt sammanfogade,
att de tyckas utgöra blott ett enda. Grunden och
piedestalen innehålla nio block, kapitalet ett, och
statyns fot ett - tillsammans således tretiofyra
marmorblock. Uppstigandet sker å en spiraltrappa,
innehållande 185 trappsteg af massiv parisk marmor
och till hvilken dagern inledes genom små gluggar.

Kolonnen är beundransvärd, såväl för sin kolossala
storlek, som för de bas-reliefer och or-namenter,
hvilka helt och hållet betäcka honom. Bas-relieferna
bilda en i spiral löpande slinga och hindras sålunda
från att genom sina upphöjningar störande inverka på
pelarens konturer, såsom förhållandet är med andra
dylika monumenter, t. ex. Marci Aurelii, äfven efter
Antonius uppkallade, kolonn. Hela pelaren är betäckt
af bildhuggerier, föreställande Trajani och hans
armes bedrifter, särskildt hans

seger öfver dacierna efter femton års strider. Dessa
bildhuggerier utgöra en pittoresk skildring af
Trajani fälttåg och framställa en mängd detaljer,
hvaraf tydligen ådagalägges romarnas sätt att föra
krig, på samma gång som framställningen af romarnas
vapen och klädedrägt på slagfältet äro af synnerligt
stort värde vid studiet af de klassiska författarna.

Fälttåget skildras ända från dess början. Den första
täflan vid pelarens fot föreställer de romerska
soldaterna, sysselsatta med att inskeppa sina
förråder; sedan ser man armen i färd med att slå
Jäger; kejsaren offrande till Jupiter och talande
till sina trupper; de romerska soldaterna i strid med
dacierna, följande dervid den tidens olika metoder
för försvar och anfall. Med förvånande tydlighet
ådagalägges romarnas grundliga sätt att tillvägagå vid
byggandet af sina stenläger och deras noggrannhet vid
anläggandet af de för krigsoperationerna nödvändiga
vägarna.

Antalet af på pelaren framställda menniskofigurer
påstås uppgå till nära 3,000, oberäknadt andra
föremål, såsom hästar, vapen, vagnar, m. m. Åtminstone
har man genom räkning hunnit till talet 2,500. Alla
figurerna äro i medeltal två fot höga. Piedestalen
är prydd med segerkransar, girlanger och andra
triumftecken.

"På denna pelare", säger Gib-bon, "skådade veteranen
historien om sina egna fälttåg, och till .följd af
en nationalfåfängans illusion gjorde sig äfven den
fredlige borgaren delaktig af segerns ära."

Kolonnen förvandlades af kejsar Hadrianus till graf
för Trajani aska, som, enligt en af Byron odödliggjord
tradition, anses hafva legat förvarad i en spjutspets
eller, enligt en annan förklaring, i en glob, som den
på pelaren stående Trajani staty bar i handen. På den
plats, kolonnen ursprungligen innehade, i midten af
Trajani Forum, måste den hafva varit af storartad
och pittoresk effekt, något som man kan ana redan
vid anblicken af den teckning af dess nedre del,
som läsaren finner här bredvid.

Nedre delen af Trajani kolonn.

L vad är vårt lif? ’’Ett tidsfördrif, Som ingen
nytta gifver. Hvad är vårt hopp? En vacker knopp,
Som aldrig blomma blifver.

Hvad är passion? En forte-ton, Som i vårt inre darrar,

Lifvet*

Men innan kort Likväl dör bort, Se’n den oss gjort
till narr arv

Yår lärdom hvad?

Ett pappersblad Med sudd och nötta kanter.

Vårt vetande?

Ett letande Bland skumma djup och branter.

Hvad är vår lust?

En sirocks-pust, Som helsan vill förderfva.

Hvad är vår död?

Ett vunnet bröd För dem, som oss få ärfva.

Eeligion! Med ädel ton Du svarar annorlunda.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 00:31:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/famijour/1878/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free